• Nederlanders zeggen zuiniger te zijn dan vorig jaar in aanloop naar de feestdagen, maar geven wel meer uit. Vooral aan zichzelf, meldt accountants- en adviesbureau PWC.
  • Die houding reflecteert het consumentenvertrouwen in november. Consumenten zijn minder pessimistisch, maar nog wel somber, blijkt uit cijfers van het CBS.
  • Er is nu al grote vraag naar kerstbomen en kerstballen. In de winkelstraat doen de slager, bakker en groentewinkel het goed.

De coronacrisis lijkt vooralsnog geen negatief effect te hebben op de geplande uitgaven van consumenten in de feestdagenperiode.

In de periode waarin koopfestijnen Black Friday en Cyber Monday vallen, verwacht 44 procent van de consumenten dit jaar minder uit te geven door de coronacrisis, meldt accountants- en adviesbureau PWC in het Black Friday Survey 2020. 17 procent van de consumenten zegt juist meer te gaan uitgeven omdat ze hebben kunnen sparen.

Volgens PWC geven Nederlanders dit jaar gemiddeld 243 euro uit in aanloop naar kerst. Dat was een jaar eerder nog 229 euro. PWC benadrukt dat vooral uitgaven worden gedaan om het thuis wat aangenamer te maken. Dan gaat het om boeken, abonnementen op streamingdiensten en aankopen bij doe-het-zelfzaken.

Opvallend is dat de consumenten die van plan zijn om op Black Friday en Cyber Monday te shoppen, vooral zichzelf willen trakteren. Maar liefst 79 procent geeft aan op die momenten voor zichzelf te winkelen, familie staat met 50 procent op de tweede plek. Daarna komen vrienden en ‘anderen’ met respectievelijk 14 en 16 procent.

De uitkomsten van het PWC-onderzoek sluiten volgens de onderzoekers aan bij de eerdere bevindingen van onder andere De Nederlandsche Bank (DNB), dat Nederlanders door de coronacrisis meer geld overhouden. Een deel daarvan wordt volgens PWC dus ingezet voor “wat extra verwennerij”.

Consument is iets minder somber

Deze houding lijkt het consumentenvertrouwen in de maand november te reflecteren. Nederlandse consumenten zijn deze maand wat minder pessimistisch geworden ondanks de nieuwe lockdownmaatregelen van de overheid. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) liep de graadmeter voor het consumentenvertrouwen licht op, maar bleef de stemming duidelijk somber.

Zie hieronder de samenstelling van het consumentenvertrouwen in 2020.

Lees ook op Business Insider

CBS
CBS

De graadmeter bleef niet ver verwijderd van het dieptepunt van min 31 dat dit jaar in mei werd bereikt. Het vertrouwen kwam uit op min 26, tegen min 30 in oktober. Consumenten waren minder pessimistisch over het klimaat en de koopbereidheid was minder negatief.

Kerstballen worden vroeg ingeslagen

Dit jaar doen shoppers steeds meer online aankopen omdat ze de winkelstraat liever mijden, wees het PWC-onderzoek uit. Het aantal onlineaankopen zal groeien van 64 procent naar 75 procent. In de winkelstraat zelf doen vooral de slager, de bakker en de groentewinkel het relatief goed.

Verder lijken consumenten al vroeg de kerstaankopen te doen. Een rondgang van de De Telegraaf onder winkelbedrijven en webshops leert dat er nu al een grote vraag is naar kerstbomen, kerstballen, servetten, kaarsen en servies. Door de coronacrisis lijken de kerstaankopen vroeger dan ooit te worden gedaan, zo wordt geconcludeerd.

LEES OOK: Huizenprijzen blijven omhoog knallen in oktober – beleggers willen snel toeslaan vanwege hogere overdrachtsbelasting in 2021