• Just Eat Takeaway doet tests met het bezorgen van boodschappen.
  • Daarmee begeeft de maaltijdbezorger zich op het terrein van flitsbezorgers als Gorillas en Flink.
  • Topman Jitse Groen wil niet te veel geld uitgeven aan de experimenten, omdat het niet de corebusiness is van Just Eat Takeaway.

Bezorgers van Just Eat Takeaway (JET), het bedrijf achter onder andere Thuisbezorgd.nl, gaan mogelijk ook boodschappen afleveren. Volgens topman Jitse Groen worden tests uitgevoerd om te zien of het maaltijdbestelbedrijf ook levensmiddelen kan gaan leveren.

Dat zei hij in een toelichting op de handelsupdate over het eerste kwartaal. Daarmee begeeft Groen zich op het terrein van flitsbezorgers als Gorillas en Flink.

Die van oorsprong Duitse bedrijven hebben in het afgelopen jaar razendsnel hun vleugels uitgespreid, mede dankzij honderden miljoenen aan investeringsgeld. Zij beloven boodschappen binnen tien minuten thuis te bezorgen per elektrische fiets.

Gorillas is onder meer actief in de Nederlandse steden Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Groningen en Rotterdam. Flink is beschikbaar in Utrecht en wil snel uitbreiden naar andere steden.

Het is volgens Groen nog maar de vraag of de bezorging van boodschappen voor JET levensvatbaar is, aangezien er veel spelers zijn die deze markt willen betreden. Zo zijn er plannen bekend van de Britse startups Dija, Weezy en Zapp en het Turkse Getir om ook in Nederland boodschappen te bezorgen.

“Maar dat betekent niet dat we het voorstel niet leuk vinden, het is alleen niet iets waar we veel geld in willen stoppen” zei Groen. “We doen wat tests, maar je moet niet verwachten dat we in deze sector tot het uiterste gaan, want het is niet onze sector.”

Groen denkt bij het bezorgen van levensmiddelen te kunnen profiteren van het grote logistiek netwerk van JET.

Grote twijfels bij verdienmodel van flitsbezorgers

Gorillas levert boodschappen tegen dezelfde prijzen als in de supermarkt en rekent 1,80 euro aan bezorgkosten. In de minimagazijnen van Gorillas, zogeheten dark stores, liggen ruim tweeduizend verschillende producten die door fietskoeriers snel na de bestelling aan huis kunnen worden bezorgd.

Investeerders zetten grote vraagtekens bij het verdienmodel van Gorillas en andere flitsbezorgers.

“De bedragen die nu worden opgehaald laten zien dat het heel erg kapitaalintensieve bedrijven zijn”, zei Pieter Welten van Prime Ventures onlangs tegen MT/Sprout. “En niet alleen vanwege de operatie, met bezorgen en vastgoed, maar ook vanwege de customer acquisition-kosten (het bedrag dat je nodig hebt om een klant te winnen, red.). Daardoor is deze markt een oorlog aan het worden.”

Durfinvesteerder Tamara Oblamov van Tablomondo beaamde tegenover MT/Sprout dat het businessmodel van Gorillas en Flink alleen werkt bij zeer grote volumes.

Zij constateert daar twee grote uitdagingen bij: er moeten veel magazijnen zijn, zodat de gemiddelde afstand tot de besteller relatief kort is. “Hoe geconcentreerder het is, hoe goedkoper het wordt om deze spullen te bezorgen.” Daarnaast zijn de dark stores van Gorillas relatief klein, waardoor het assortiment ook beperkt is.

Just Eat Takeaway blijft doorgroeien

Ondertussen blijft Just Eat Takeaway begin 2021 keihard groeien met de maaltijdbezorging, zo blijkt uit een kwartaalupdate die dinsdag werd gepubliceerd. Het bedrijf zag het aantal bestellingen in het eerste kwartaal met 79 procent groeien tot 200 miljoen orders. Topman Groen spreekt in een toelichting van een “zeer sterk” begin van het jaar.

De ordergroei van JET komt niet geheel als een verrassing. Doordat in veel landen de horeca vanwege het rondwarende coronavirus noodgedwongen hun deuren gesloten moet houden, worden veel meer maaltijden besteld. In Nederland ging het om een stijging van de orders met 53 procent tot 15,3 miljoen bestellingen.

Het is het vierde kwartaal op rij dat JET een groeiversnelling doormaakt. De waarde van de bestellingen steeg tot 4,5 miljard euro, wat neerkomt op een plus van 89 procent in vergelijking met een jaar eerder.

JET groeide het snelst in het Verenigd Koninkrijk. Daar verwerkte de onderneming 64 miljoen bestellingen, wat neerkomt op een stijging met 96 procent in vergelijking met de eerste drie maanden van 2020. Dat kwam mede door samenwerkingen die werden aangegaan met bepaalde ketens, waaronder Starbucks, waarmee het aanbod restaurants werd uitgebreid.

Groen zei bij de presentatie van de jaarcijfers over 2020 al een sterke ordergroei te verwachten dit jaar. Hij benadrukte dat JET “zwaar” zal blijven investeren om marktaandeel te winnen. De overname van het Amerikaanse Grubhub, een deal waarmee 7,3 miljard dollar is gemoeid, moet in de eerste helft van dit jaar worden afgerond.

LEES OOK: Jitse Groen richtte als ‘tamelijk luie’ student Thuisbezorgd.nl op, 20 jaar later is hij de bezorgkoning van de wereld – en miljardair