• Bedrijven die reclames maken rond het WK in Qatar moeten op eieren lopen: zo ook supermarktketen Jumbo.
  • Een nieuwe reclamespot met hossende bouwvakkers, krijgt forse kritiek.
  • Jumbo kondigde woensdag aan per direct te stoppen met de reclamespot.
  • Lees ook: Lidl stopt met aanvoer groente en fruit per vliegtuig

De nieuwe reclamespot van supermarktketen Jumbo voor het WK voetbal leidt op sociale media en daarbuiten tot verontwaardigde reacties. In de commercial zijn een stel polonaise lopende bouwvakkers te zien. Dat ligt gevoelig want het toernooi in Qatar is juist omstreden vanwege de slechte werkomstandigheden voor de gastarbeiders die de stadions moesten maken.

“Jumbo moet zich echt kapot schamen voor deze reclame voor het WK in Qatar”, zegt iemand bijvoorbeeld op Twitter. “Hoe schaamteloos wil je het hebben?” Een ander noemt het “heel stom en naïef”. “Lijkt mij totaal ongepast en wat mij betreft stopt Jumbo direct met de reclame.”

In reactie op de aanzwellende kritiek kondigde Jumbo woensdagmiddag aan per direct te stoppen met de reclamespot. “We realiseren ons nu dat in deze reclame een link te maken is naar de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en dat is nooit onze bedoeling geweest”, laat Jumbo weten in een verklaring. “Dit betreuren we ten zeerste en we bieden hiervoor onze welgemeende excuses aan.”

In de spot van Jumbo zijn overigens niet alleen bouwvakkers te zien. Ook veel beroemde Nederlanders hebben meegewerkt aan de reclame, waaronder de Toppers en de Jumbo-schaatsploeg. Ook acteur Frank Lammers, rapper Donnie en actrice Maike Meijer figureren in de spot. De Toppers verwijzen woensdagochtend voor een reactie door naar Jumbo. Lammers, rapper Donnie en Meijer waren niet voor commentaar bereikbaar.

Amnesty International noemt de nieuwe reclame van supermarktketen Jumbo voor het WK voetbal in Qatar "misplaatst" en "onverstandig".

"Het legt een verkeerd soort link met de mensen die al die stadions in Qatar hebben gebouwd en daarbij gewond zijn geraakt of overleden", zegt Amnesty-woordvoerder Ruud Bosgraaf. "Mensen die naar het WK zullen kijken op tv en Oranje toejuichen zullen ook denken dat dit een stap te ver gaat. Het is een verkeerd soort lolligheid."

Ondanks de kritiek wil Amnesty niet voor de supermarkt bepalen wat er met de commercial moet gebeuren. "Wij zijn geen censuurmeester, we laten het verder aan Jumbo over om te kijken ze er verder mee gaan doen. Andere bedrijven hebben al eerder aangegeven dat ze terughoudend zijn met reclame en spotjes rond het WK. En terecht ook."

Oranjefans op kosten van Qatar naar WK voor positieve vibe

Afgelopen maand ontstond ook enige ophef over Oranjefans die op kosten van Qatar naar het WK gaan. Volgens de NOS wordt van de vijftig fans die zich laten betalen door de regering van Qatar niet alleen verwacht dat zij op sociale media positieve berichten over het WK verspreiden. Ook zouden zij "beledigende" reacties van derden moeten rapporteren.

Voorzitter Theo Pouw van de Supportersclub Oranje zag geen reden om de vijftig Oranjefans die op kosten van Qatar naar het WK gaan te veroordelen, ook al heeft de Golfstaat op het gebied van de mensenrechten geen al te best imago."Er zijn al eerder WK's geweest in landen waar de mensenrechten worden geschonden, denk bijvoorbeeld aan Brazilië en Argentinië. En ook toen zijn er veel supporters naar die landen gegaan. Iedere Oranjefan kijkt op zijn eigen wijze tegen dit soort zaken aan", zei Pouw in een reactie op het bericht van de NOS.

De voorzitter van de supportersvereniging stelde dat de vijftig fans die zich laten betalen als ambassadeur van Oranje in de Golfstaat zullen zijn en niet als ambassadeur van Qatar. "Die supporters zijn al dertig tot veertig jaar Oranjesupporter en dat ze zich nu laten betalen om naar het toernooi te gaan, is niet zo vreemd. Het bezoeken van dit WK is voor de meeste fans onbetaalbaar. Bovendien willen die supporters in Qatar vooral een positief beeld van Oranje en de Oranjefans laten zien."

De KNVB wil niet inhoudelijk reageren op de 'betaalde' fans die naar Qatar gaan. "Het is niet ons initiatief, wij staan hier buiten", aldus een woordvoerder van de bond. "Dit zogeheten Fan Leader-programma is een initiatief van het organisatiecomité. Voor vragen hierover verwijzen we naar hen."

LEES OOK: Jumbo werkt met prijssegmentatie waardoor dezelfde producten in het ene filiaal goedkoper kunnen zijn dan in het andere: 5 opvallende voorbeelden