Oprichter Jitse Groen van Takeaway.com, in Nederland de moeder van bezorgdienst Thuisbezorgd.nl, begrijpt de harde wetten van internet als geen ander.

In veel online markten neemt de marktleider het gros van de winst voor z’n rekening, is er ruimte voor een tweede grote speler, maar dan houdt het wel een beetje op. Niet geheel verrassend koopt Takeaway.com daarom zijn grootste concurrent in Duitsland.

Takeaway maakte vrijdag bekend dat het de Duitse activiteiten van zijn branchegenoot en concurrent Delivery Hero overneemt. De aankoopprijs is 930 miljoen euro.

De overname betreft maaltijdbestelsites Lieferheld en Pizza.de en maaltijdbezorgdiensten Foodora. Die waren in de eerste negen maanden goed voor 23 miljoen bestellingen en een omzet van 76 miljoen euro. Takeaway’s Duitse merken waren in dezelfde periode ook goed voor 23 miljoen bestellingen en een omzet van 60 miljoen euro.

Takeaway.com krijgt sterke positie in Duitsland

Beide bedrijven waren verwikkeld in een felle strijd om het marktleiderschap in Duitsland. Takeaway.com leed in Duitsland verlies, omdat er enorm veel marketinggeld besteed werd aan de groeistrategie.

Groen ziet zijn bedrijf door de overname een sterkere positie krijgen op de Duitse markt. "We kunnen klanten en restaurants een beter product bieden. Bovendien kunnen we op een aanzienlijk grotere schaal gaan werken, wat essentieel is voor de winstgevendheid.'' De 40-jarige CEO ziet nog voldoende groeimogelijkheden in Duitsland.

Takeaway zal het bedrag voldoen voor circa 508 miljoen euro in contanten. Een som van 422 miljoen euro wordt gedaan met aandelen Takeaway, in totaal 9,5 miljoen stuks. Daarmee krijgt Delivery Hero een belang van circa 18 procent in Takeaway.

Verder krijgt Delivery Hero het recht om een onafhankelijke commissaris te benoemen in de raad van commissarissen van Takeaway. Dat recht vervalt weer als het aandeel van Delivery Hero onder de 9,99 procent komt.

Overbruggingskrediet voor de overname

Voor de overname heeft Takeaway een overbruggingskrediet van 680 miljoen euro verkregen. Daarnaast heeft het een overbruggingskrediet van 150 miljoen dat het had voor de financiering van de overname van het Israëlische 10bis geherfinancierd.

De overname moet nog wel door de aandeelhouders van Takeaway worden goedgekeurd. Het Nederlandse bedrijf verwacht die goedkeuring in de eerste helft van 2019 te krijgen en de overname dan af te kunnen ronden.

Delivery Hero geeft aan zich op andere groeimarkten te willen richten. Het Duitse bedrijf wil de helft van de opbrengst van de verkopen in Duitsland herinvesteren.

Delivery Hero verhoogt nu de omzetverwachting voor komend jaar naar tussen de 1080 miljoen en 1150 miljoen euro. Als aangepast bedrijfsresultaat (ebitda) voorziet de onderneming nu een verlies van tussen de 320 miljoen en 270 miljoen euro.

LEES OOK: Jitse Groen van maaltijdbezorger Takeaway zit bij de miljardairsclub… en Pieter van der Does van fintechbedrijf Adyen zit ’m op de hielen