De Amsterdamse beurs krijgt er met de beoogde beursgang van Takeaway.com een Amazon-achtig bedrijf bij: eerst investeren om hard te groeien, winst is voor later.

Takeaway.com, het moederbedrijf van de online bezorgdienst van maaltijden Thuisbezorgd.nl,  wil de komende weken de stap naar de beurs maken, zo kondigde het bedrijf van ondernemer Jitse Groen dinsdag aan.

Het verhaal van Takeaway.com is een klassiek online groeiverhaal. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen leidende posities in Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk en Polen en wil vooral investeren om hard verder te groeien.

Daartoe wil topman Jitse Groen via een beursgang met de uitgifte van nieuwe aandelen 175 miljoen euro ophalen. Daarnaast verkopen de huidige grootaandeelhouders, investeringsmaatschappijen Macquarie en Prime Ventures en oprichter Groen zelf een deel van hun aandelen.

De topman is zelf van plan zeker 95 procent van zijn belang te behouden, maar zal na de beursgang geen controlerend belang meer hebben.

Groeien om te overleven

Takeaway.com wil de opbrengst van de beursgang gebruiken om verder te investeren in de markten waar ze sterke posities heeft, nieuwe markten te verkennen en schulden af te lossen die bij de recente overname van Just Eat in de Benelux zijn aangegaan.

De worst die ondernemer Groen beleggers voorhoudt is het model dat Amazon-oprichter Jeff Bezos heeft gehanteerd: eerste investeren in groei zodat dominante marktposities worden gezekerd, daarna komt de winst.

Tegenover platform Brookz voor bedrijfsovernames formuleerde Groen het afgelopen juni zo: ‘‘Nu al zijn er vier echt grote partijen. Op z’n best zijn het er over drie jaar nog steeds vier. Of wijzelf daartoe behoren? Wij zitten in de aanvalsmodus.”

Omzet groeit hard, verlies onderaan de streep

Uit de in het persbericht verstrekte cijfers blijkt dat Takaway.com in 2015 een verlies van bijna 20 miljoen euro leed en in de eerste helft van dit jaar was dat 11,5 miljoen euro.

Tegelijk groeit de omzet hard. In de eerste helft van dit jaar zette Takeaway.com ruim 50 miljoen euro om, tegen 35 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Dat het bedrijf netto verlies maakt heeft vooral te maken met de forse marketingkosten, die in de eerste helft van dit jaar uitkwamen op ruim 35 miljoen euro.

Voor de komende jaren spiegelt de uitbater van online bezorgdiensten voor eten beleggers een gemiddelde groei van het aantal bestellingen per jaar van 30 procent. Dit percentage geldt voor de periode van 2015 tot en met 2018.

In de eerste helft van dit jaar noteerde Takaway.com ruim 22 miljoen bestellingen, tegen bijna 16 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet moet na 2016 harder blijven groeien dan het aantal bestellingen, dus gemiddeld méér dan 30 procent per jaar.

Duitsland rode cijfers

Takeaway.com werd opgericht in 2000 en is in negen Europese landen actief.  In totaal bestelden klanten vorig jaar zo’n 34 miljoen maaltijden ter waarde van bij elkaar 651 miljoen euro via de websites van het bedrijf.

Met name in Duitsland drukken hoge marketingskosten het bedrijf nog diep in de rode cijfers. “Wij richten ons op de massa”, aldus topman Groen tegenover persbureau ANP. “We gaan er vanuit dat iedereen wel minstens één keer per jaar een maaltijd bestelt. Maar om iedereen te bereiken heb je wel televisiereclame en grote billboards nodig.”

Daarom blijven de marketingkosten voorlopig toenemen. Dat geldt zeker voor Duitsland, waar de omslag naar online eten bestellen later is begonnen dan bijvoorbeeld in Nederland. Daar valt dus nog veel te winnen voor het bedrijf. “Wij zijn daar nu al de grootste speler, maar behalen in eigen land nog altijd meer omzet”, aldus Groen.

Nederland winstgevend

Momenteel lijdt Takeaway.com een operationeel verlies vóór afschrijvingen – de zogenoemde EBITDA was ruim 8 miljoen euro negatief in de eerste helft van dit jaar. Dit kengetal moet voor “zowel Duitsland als het hele bedrijf” binnen twee tot drie jaar positief zijn.

Kijk je naar de historische uitsplitsing dan blijkt dat de EBITDA in Nederland in de eerste helft van dit jaar ruim 16 miljoen euro positief was, in Duitsland bijna 18 miljoen euro negatief en in de overige landen 6,6 miljoen euro negatief.

Takwaway.com wil dus wel operationeel winst gaan maken, maar belooft beleggers voorlopig onderaan de streep nog geen positief resultaat. Het bedrijf keert in de nabije toekomst dan ook geen dividend uit.