Wie wil er nu niet de rechten hebben voor het maken en distribueren van de James Bond-films? Spectre, de nieuw Bond-film die dit weekend uitkomt, wordt ongetwijfeld een nieuw kassucces. Maar dat garandeert geen superwinst voor distributeur Sony.

De reclamecampagnes voor de nieuwe Bond-film ‘Spectre’ draaien op volle toeren. De kans dat Daniel Graig opnieuw miljoenen naar de bioscoop weet te lokken als agent 007 lijkt redelijk groot. En dan maar kijken of ‘Spectre’ het nog beter doet dan voorganger ‘Skyfall’, met een opbrengst van 1,1 miljard dollar de grootste kaskraker tot nu toe in de James Bond-serie.

Bond is big business, maar dat wil niet zeggen dat de films van de legendarische Britse spion enorm winstgevend zijn, zo signaleert zakenkrant The Wall Street Journal.

De opbrengsten worden momenteel gedeeld door drie partijen: de huidige Amerikaanse producent Metro-Goldwyn-Meyer, Danjaq LLC (een investeringsvehikel van de Britse familie die het gros van de films heeft geproduceerd) en Sony, dat de wereldwijde distributie verzorgt.

Distributie van James Bond-films

Het distributiecontract van Sony loopt binnenkort af en dus ligt er een mogelijkheid voor andere grote Hollywood-firma’s om één van de meest prestigieuze franchises in de filmindustrie over te nemen.

Maar er zitten wel wat addertjes onder het gras. Uit emails die afgelopen jaar zijn gelekt bleek dat Sony slechts 57 miljoen dollar heeft overgehouden als winst aan het Skyfall-project van 1,1 miljard dollar, aldus de WSJ. Onder de deal met MGM financiert Sony de helft van het productiebudget, plus de advertentie-uitgaven; vervolgens krijgt Sony na aftrek van deze kosten 25 procent van de winst.

Als Spectre een even groot succes is als Skyfall, blijft er bij een productiebudget van 250 miljoen dollar ongeveer 38 miljoen dollar over als winst voor Sony, zo vernam de WSJ. Dat is niet veel voor zo'n grote productie.

Toch zijn andere grote studio's wel geïnteresseerd om het distributiecontract voor de Bond-films over te nemen van Sony, aldus de zakenkrant. Het prestige van James Bond heeft prettige neveneffecten: je onderhandelingspositie met bioscoopfirma's wordt erdoor versterkt en Bond is een mooi visitekaartje voor het aantrekken van toptalent. Ook niet onbelangrijk in de vluchtige filmwereld.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl