• Twee grote beursfondsen kwamen woensdag met de jaarcijfers: AkzoNobel en Ahold Delhaize.
  • AkzoNobel paait beleggers met een forse inkoop van eigen aandelen ter waarde van 1 miljard euro.
  • Supermarktconcern Ahold Delhaize zag de omzet hard groeien in coronajaar 2020, mede dankzij de sterke prestatie van bol.com. Wel had het bedrijf te maken met hoge extra kosten.

Het seizoen voor de publicatie van de jaarcijfers van beursgenoteerde ondernemingen is in volle gang. Woensdag was het de beurt aan twee grote fondsen uit de AEX-index: Ahold, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com, en verfspecialist AkzoNobel.

AkzoNobel boekte in het coronajaar 2020 een hoger bedrijfsresultaat door scherp op de kosten te letten. Het bedrijf gaat geld terugsluizen naar beleggers door aandelen in te kopen. Dat is prettig voor huidige beleggers, omdat de winst van het bedrijf dan over minder resterende aandelen hoeft te worden verdeeld.

Supermarktconcern Ahold Delhaize boekte sterke groei in 2020, mede door flinke hogere online verkopen bij dochter bol.com. Het concern spendeerde afgelopen jaar 680 miljoen euro aan maatregelen om klanten en partners te ondersteunen met hulp ter bestrijding van de coronapandemie.

AkzoNobel: inkoop eigen aandelen voor € 1 miljard

Verffabrikant AkzoNobel gaat dit jaar voor 1 miljard euro aan eigen aandelen inkopen. Daarmee wil het bedrijf de eigen aandeelhouders belonen. Akzo heeft aanzienlijk wat geld in kas. Eerder dit jaar wilde de onderneming nog een flink deel van dat geld inzetten om de Finse branchegenoot Tikkurila over te nemen, maar die koos voor een bod van het Amerikaanse PPG.

Beleggers reageerden positief op de aankondiging over de aandeleninkoop: het aandeel AkzoNobel steeg woensdag met 2 procent.

Door aandelen in te kopen zijn er minder effecten verhandelbaar en neemt de waarde van de stukken van de overgebleven aandeelhouders toe. Daarnaast geeft AkzoNobel over 2020 ook nog een dividend van 1,52 euro per aandeel, wat iets hoger is dan een jaar eerder.

AkzoNobel heeft naar eigen zeggen in coronajaar 2020 flink op de kosten gelet. Dat zorgde volgens topman Thierry Vanlancker voor een “structurele verbetering van onze prestaties”.

De omzet daalde vorig jaar weliswaar met 8 procent tot 8,5 miljard euro, maar het bedrijfsresultaat ging juist met 15 procent omhoog tot 963 miljoen euro. Ook behaalde AkzoNobel zichzelf opgelegde doelen voor het rendement.

De verfmaker wil weer een de leidende positie in de verf- en coatingsbranche innemen. Vanlancker laat weten dat AkzoNobel halverwege die doelstelling is. De komende jaren wordt gewerkt aan het verdubbelen van de winst.

Ahold: sterke groei bij bol.com

Supermarktconcern Ahold Delhaize maakte woensdag zijn jaarcijfers bekend. Daarbij werd duidelijk dat het bedrijf fors heeft geprofiteerd van de coronacrisis. Niet alleen gingen mensen in coronajaar 2020 hamsteren, maar ook gaven ze tijdens lockdowns waarin ze niet naar restaurants en cafés konden, meer uit bij de supermarkt.

De coronacrisis heeft bovendien gezorgd voor een versnelde groei van het online boodschappen doen. Dat kostte Ahold ook meer geld aan versnelde investeringen omdat de vraag sneller steeg dan het bedrijf aan kon.

In het slotkwartaal van 2020 steeg de omzet van Ahold met 18 procent naar 19,6 miljard euro, gerekend in constante wisselkoersen. De netto online verkopen groeiden met 84 procent naar 2,6 miljard euro.

Ahold leed in het vierde kwartaal wel een netto verlies van 9 miljoen euro. Dit had mede te maken met eenmalige bijdragen aan pensioenvoorzieningen bij de Amerikaanse ketens van het bedrijf en extra kosten in verband met maatregelen voor Covid 19.

Voor heel 2020 kwam de omzet van Ahold Delhaize uit op 74,7 miljard euro, een plus van 14,2 procent op basis van constante wisselkoersen. De nettowinst bedroeg 1,4 miljard euro, tegen een winst van bijna 1,8 miljard euro een jaar eerder.

De behaalde omzet was iets hoger dan analisten hadden verwacht, de nettowinst zat iets lager. Financiële analisten rekenden in doorsnee op een omzetgroei van 11 procent tot 73,6 miljard euro en een nettowinst van iets minder dan 2 miljard euro.

Het aandeel Ahold Delhaize zakte woensdag met ruim 4 procent op de beurs in reactie op de jaarcijfers.

Het concern stelde afgelopen jaar 680 miljoen euro beschikbaar voor maatregelen om klanten en partners te ondersteunen met hulp ter bestrijding van de coronapandemie.

De verkopen bij bol.com zijn vorig jaar met ruim de helft gestegen. Consumenten kochten voor 4,3 miljard euro bij de webwinkel, aldus moederbedrijf Ahold Delhaize. Dat was meer dan het doel van 3,5 miljard euro.

Voor 2021 rekent Ahold Delhaize op een groei van de netto online consumentenomzet met 30 procent, waarbij het nieuwe doel voor bol.com op een netto online consumentenomzet van 5 miljard euro ligt.

LEES OOK: Amazon wint terrein met lage prijzen, maar blaast Bol.com en Coolblue nog niet weg