• Elektrische auto’s hebben op papier minder onderhoud nodig en zouden daarom dus in dit opzicht goedkoper zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor.
  • Maar het geschetste beeld is niet zo positief als het lijkt, want het benodigde onderhoud kost in veel gevallen meer dan vergelijkbaar onderhoud aan conventionele auto’s.
  • Bij onderhoud aan een elektrische auto is meer geschoold personeel nodig. Ook zijn onderdelen, waaronder banden, vaak vele malen duurder.
  • Lees ook: Je huidige auto laten ombouwen naar een elektrisch model: dat kost al gauw €15.000 tot €30.000

Elektrische auto’s hebben als groot voordeel dat ze veel minder onderhoud nodig hebben. Ze hebben immers geen motoren met honderden bewegende en aan slijtage onderhevige onderdelen. En ook andere reguliere onderhoudszaken zoals het verversen van olie zijn niet meer nodig.

Met een elektrische auto zou je, volgens de fabrikant, pas na jaren – of na meer dan 200.000 kilometer gereden te hebben – voor het eerst de binnenkant van de dealer of een ander onderhoudsbedrijf zien. Maar in de praktijk blijkt dat toch iets minder realistisch.

En zelfs als het geschetste beeld van de fabrikant wat minder positief uitkomt, is het op jaarbasis nog altijd goedkoper om in een elektrische auto te rijden, dan in een auto met verbrandingsmotor. Op het gebied van reguliere onderhoudskosten dan.

Hoeveel goedkoper? Dat ligt heel erg aan de rechtervoet, zegt directeur business unit car Menno Kuipers van autoservicebedrijf Profile. “Het is zeker waar dat banden de grootste kostenpost voor elektrische auto’s zijn. Ze slijten zo’n 15 procent sneller dan banden op reguliere auto’s en zijn een stuk duurder.”

Bandenslijtage is bij EV’s vooral hoger omdat dit soort auto’s over het algemeen een hogere koppel hebben dan auto's met verbrandingsmotoren. Samen met het hogere gewicht van elektrische auto's zorgt dit ervoor dat er meer ‘stress’ op de band komt te staan en hij dus sneller slijt.

“Maar we merken ook dat het veel te maken heeft met het rijgedrag van mensen. Je gaat toch anders rijden in een EV”, zegt Kuipers. Hij denkt dan ook dat de extreem voorzichtige en rustige bestuurder dezelfde levensduur uit de band van een elektrische auto kan halen, vergeleken met de banden van een reguliere auto.

Banden elektrische auto zijn bijna twee keer zo duur

Dat een ander rijgedrag impact kan hebben op de onderhoudskosten, komt vooral doordat banden voor elektrische auto’s duurder zijn. De gemiddelde bandenprijs in Nederland ligt op zo’n 110 euro, maar voor een band geschikt voor een EV zit je op gemiddeld 200 euro.

“Dat komt niet zo zeer doordat de band heel anders is, maar vooral omdat hij groter is”, zegt Kuipers. “Natuurlijk zie je allerlei nieuwe technologieën die de band ook duurder maken, maar het formaat heeft de grootste invloed. En die grootte is nodig om juist de combinatie tussen een lagere rolweerstand maar toch veiligheid, bijvoorbeeld bij remmen, te behouden.”

Dan komt er nog bij dat er zelfs voor een bandenwissel van een elektrische auto een EV-gekwalificeerde monteur nodig is. “Je zou zeggen dat je bij het wisselen van banden niet in de buurt komt van de elektronica van een auto, maar zelfs hiervoor moet een EV-gekwalificeerde monteur richtlijnen opstellen en overzien”, zegt Kuipers.

Dat zorgt enerzijds in een toename in het aantal mensuren dat nodig is om een band te wisselen, en dus een hogere rekening. Maar anderzijds is gekwalificeerd personeel ook duurder, waardoor de kosten stijgen. “En je ziet vooral momenteel dat het lastig is om gekwalificeerd personeel te vinden, wat er ook nog eens voor zorgt dat de lonen hoger liggen, en dus ook het uurloon stijgt.”

Door deze punten blijkt in de praktijk dat het verschil tussen onderhoudskosten van een auto met verbrandingsmotor en een elektrische auto minder ver van elkaar liggen dan je zou denken.

Voor een goed voorbeeld dook Profile voor ons in de data en vergeleek de onderhoudskosten van een Hyundai Kona met benzinemotor met die van dezelfde auto, maar dan met elektrische aandrijving. Hiervoor ben je na 135.000 kilometer respectievelijk 2.120 euro en 2.885 euro kwijt. Hier zitten geen onverwachte reparatiekosten en garantiewerkzaamheden bij.

Gewichtsbesparing zorgt voor extra kosten

Daarnaast komt er nog een ander veelvoorkomende, maar ongeziene ‘kwaal’ van elektrische auto's omhoog: het onderstel van dit soort auto’s is veel gevoeliger voor problemen. “Je ziet steeds meer dat autofabrikanten proberen hun auto’s zo licht mogelijk te maken. En omdat er eigenlijk weinig te besparen valt op de accu en elektromotor, zie je dat ze het onderstel steeds lichter proberen te maken”, zegt Kuipers.

Door de lichtere wielophanging zijn dit soort auto’s eerder ontregeld als zij bijvoorbeeld tegen een stoeprand rijden, of veelvuldig grote hobbels of trambanen te hard nemen. “We zien in toenemende mate EV’s verschijnen die opnieuw uitgelijnd moeten worden, omdat ermee gereden wordt zoals we gewend zijn met normale auto’s. In een elektrische auto zou je dus eigenlijk wat voorzichtiger moeten rijden om schade aan het onderstel te voorkomen.”

Kuipers geeft hierbij een voorbeeld van een taxibedrijf dat een aantal jaar geleden van Mercedessen was overgestapt op Tesla’s. De chauffeurs gingen met deze nieuwe auto's om alsof het de degelijke Duitse wagens waren, met als resultaat dat er doorgaans twee Tesla’s stonden te wachten op een reparatie aan het onderstel. “Daarbij moet ik wel zeggen dat dit niet betekent dat Tesla’s slecht gemaakt zijn. Helemaal niet zelfs. Maar het geeft wel aan dat je iets anders met een elektrische auto moet omgaan dan je gewend bent van een conventionele auto.”

Een slechte uitlijning zorgt niet alleen voor extra bandenslijtage, en dus een eerdere vervanging van het toch al dure rubber, maar hakt ook nog eens in op de actieradius van de EV. Kuipers zegt uit eigen ervaring al snel zo’n 7 procent meer actieradius te hebben in zijn BMW iX3 met een goede uitlijning van de wielen.

Het totale kostenplaatje is nog niet duidelijk

Naast dat er minder regulier onderhoud plaats hoeft te vinden aan een elektrische auto, is het dus ook zo dat een reparatie al snel duurder is dan een vergelijkbare reparatie aan een benzine- of dieselauto. Maar in hoe erg dat op het totale kostenplaatje van de onderhoudskosten komt te staan, dat is nog niet duidelijk.

“Profile doet momenteel al veel onderhoud aan elektrische auto’s. Wat wij nu zien is dat veel problemen met bijvoorbeeld de software, de elektromotoren of de accu’s, nog onder garantie vallen. Deze problemen met de elektrische auto’s zijn over het algemeen nog redelijk nieuw en worden door de dealers opgelost. Dus echt inzicht in die garantiekosten hebben we nog niet”, zegt Kuipers.

Hij verwacht dan ook dat het beeld van lagere onderhoudskosten van elektrische auto's in de toekomst wel iets zal bijdraaien. Zeker met de komst van goedkopere modellen, waar toch ook bespaard zal moeten worden op bijvoorbeeld het onderstel, zullen er meer onderhouds- en reparatiepunten aan het licht komen.

Het groeiende aantal tweedehands EV’s draagt daar ook aan bij, omdat eigenaren hiervan niet per se kiezen voor onderhoud bij een dealer en ook gaan voor de universele EV-specialist.

Om een lang verhaal kort te maken: ja, het onderhoud van een elektrische is over het algemeen stukken goedkoper dan dat van een auto met benzinemotor. Maar er zitten wel nuanceverschillen in.

Vergelijkbare reparaties zijn voor EV’s doorgaans duurder en we hebben nog geen compleet beeld van de totale onderhoudskosten van de relatief nieuwe elektrische vierwielers, omdat veel reparaties nog onder garantie gebeuren. Het zal dus nog een aantal jaar duren voordat we de echte jaarlijkse kosten van het rijden van een elektrische auto goed kunnen inschatten.

LEES OOK: Dit zijn de 20 elektrische auto’s met de grootste actieradius van dit moment