Het is de eerste vraag die mensen stellen als ze het hebben over een elektrische auto: “Hoe ver komt ‘ie?”. Naast prijs is de actieradius nog steeds de belangrijkste factor waarop mensen beslissen wel of niet een elektrische auto te kopen.

Er valt natuurlijk te discussiëren over hoe belangrijk de actieradius nu eigenlijk in de praktijk is. Er is namelijk al meerdere malen aangetoond dat de gemiddelde Nederlander minder dan 40 kilometer per dag in de auto aflegt. Waarom zou je dan minimaal 400 kilometer in een elektrische auto moeten kunnen afleggen?

Vooral de vakantie is een veel gehoord tegenargument hierop, want Zuid-Frankrijk valt toch echt niet binnen de 40 dagelijkse kilometers.

Of we nu anders moeten gaan kijken naar de actieradius van een elektrische auto of niet, het hebben van flink wat kilometers in de accu is wel een prettig gegeven. Daarom keken we naar welke auto’s op dit moment het verst kunnen komen op een volle acculading.

Om tot deze lijst te komen, hebben we ons aan een paar beperkingen gehouden. Zo gaan we voor de rangschikking uit van de maximale WLTP-waarde die de fabrikant communiceert. Als die gelijk is aan een ander model, wordt er gekeken naar de maximale accucapaciteit. Hoe lager deze is tegenover het aantal kilometers, hoe hoger de plaatsing in de lijst.

We kijken hierbij naar alleen het model met de hoogste actieradius uit alle varianten die de fabrikant hiervan aanbiedt. We nemen de overige modellen niet mee in de lijst om niet te verzandden in een lange lijst van enkel Lucids en Mercedessen die minimaal van elkaar verschillen.

De Tesla Model S had lange tijd de beste actieradius.
De Tesla Model S had lange tijd de beste actieradius.
Tesla

Om een wat realistischer beeld te geven van de actieradius in de praktijk, hebben we een correctie van 25 procent toegepast op de opgegeven WLTP-waardes.

De WLTP-meetmethode blijkt in de praktijk uiterst onbetrouwbaar voor het voorspellen van de werkelijke actieradius. Deze wordt namelijk uitgevoerd op een constante snelheid van 48 kilometer per uur bij een omgevingstemperatuur van 23 graden. Vrijwel perfecte omstandigheden voor een elektrische auto.

Uit verschillende praktijkervaringen blijkt dan ook dat de actieradius al snel tussen de 10 en 35 procent kan afwijken van de maximale aangegeven waardes. We kozen voor een correctie van 25 procent om daar rekening mee te houden.

Op prijs wordt niet geselecteerd. We hebben gekozen voor een vanafprijs van het goedkoopste model zonder enige uitrusting, omdat dit meestal de modellen met de grootste actieradius zijn. De duurdere, sportievere en luxere uitgeruste modellen leveren meestal in op actieradius.

Wat al snel opvalt, is dat een grotere accu niet altijd zorgt voor een grotere actieradius. De winnaar, de Lucid Air, mag dan wel de grootste accu hebben, maar de nummer 3 heeft bijvoorbeeld een kleinere accu dan de nummer 7.

Hierbij moeten we wel een kleine kanttekening zetten, want de accucapaciteiten zijn gebaseerd op gegevens van de fabrikant, en deze zijn niet altijd even duidelijk. Ze geven bijvoorbeeld niet altijd aan of het gaat om bruikbare accucapaciteit of de volledige accugrootte.

Prijs elektrische auto niet maatgevend voor actieradius

Ook wordt duidelijk dat prijs geen indicator is voor actieradius. Wederom geldt hierin wel dat de duurste auto de eerste positie mag bekleden, maar daarna gaat het al snel alle kanten op. Wat hierbij opvalt, is dat het accuformaat wel samenhangt met de prijs van de auto. Iets wat logisch is, aangezien dit het duurste onderdeel van het geheel is.

Volvo XC40 Recharge.
Volvo XC40 Recharge.
Volvo

Overigens is het achterhalen van de WLTP-waardes een behoorlijke opgave. Steeds meer autofabrikanten schermen met een afwijkende actieradius die dichterbij de realiteit ligt. Dat is een positieve ontwikkeling. Een veel gehoorde klacht is namelijk dat autofabrikanten een te mooi beeld schetsen van de actieradius.

Sommige autofabrikanten bieden zelfs een calculator op de website waarmee de actieradius per model uitgerekend kan worden op basis van persoonlijk rijgedrag.

LEES OOK: Dit onderschatte probleem remt de Europese groei van laadpalen voor elektrische auto’s: bureaucratie door ontbreken van uniforme standaard