Hoewel Apple nog steeds de grootste maker van tablets ter wereld is, zit concurrent Samsung het bedrijf op de hielen.

Terwijl de nieuwe modellen van de iPhone wederom verkooprecords verbreken, heeft de iPad het een stuk moeilijker. Voor het derde kwartaal op rij verkocht Apple minder tablets in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, bleek uit de recentste kwartaalcijfers.

Hoe komt dat? Veel mensen hebben al een tablet, en vervangen die minder snel dan een smartphone. Zie ook het stuk: 7 redenen waarom we minder tablets kopen. Bovendien heeft de iPad concurrentie van de iPhone, die nu ook in grotere formaten verkrijgbaar is, en van de Mac-computers, waarvan er meer dan ooit over de toonbank gingen.

Toch is het opmerkelijk dat de populairste tablet ter wereld minder gewild is, terwijl de vraag naar tablets wereldwijd blijft toenemen. In juli, augustus en september van dit jaar werden er door fabrikanten 53,8 miljoen tablets naar winkels verzonden, meldt marktonderzoeker IDC donderdag. Dat is 11 procent meer dan in het derde kwartaal van 2013.

Minder iPads verkocht, terwijl de markt groeit. Dat betekent dat het marktaandeel van Apple op de tabletmarkt fors slinkt. Het techconcern uit Cupertino is met 12,3 miljoen verkochte exemplaren goed voor 22,8 procent van de markt in het derde kwartaal. Ruim twee jaar geleden was dat nog meer dan 50 procent.

Het Zuid-Koreaanse Samsung loopt iets in op Apple en verscheepte bijna 10 miljoen stuks in de zomermaanden, ruim 5 procent meer dan een jaar eerder. Lenovo uit China groeit met 30 procent meer verkochte tablets een stuk harder, maar is met 3 miljoen exemplaren relatief klein vergeleken bij Apple en Samsung.

Steeds meer tabletmakers

Maar de belangrijkste reden waarom het marktaandeel van Apple afkalft, is niet omdat er een concurrent is die met rasse schreden naderbij komt, zoals Xiaomi op de smartphonemarkt. Nee, de tabletmarkt als geheel verbreedt zich. Steeds meer fabrikanten maken tablets, voornamelijk in de goedkopere prijsklasses.

Neem het relatief onbekende Amerikaanse RCA, dat zich verrassend tussen de top 5 tabletmakers ter wereld nestelt, volgens IDC. RCA verkoopt vier modellen, variërend in grootte van 7 tot 10 inch. De goedkoopste tablet kost slechts 89 dollar, omgerekend zo'n 71 euro. De duurste gaat voor 199 dollar over de toonbank.

In het derde kwartaal wist RCA 2,6 miljoen van deze budgettablets te slijten, met name aan scholieren die weer de schoolbanken opzochten.

In Nederland zijn dergelijke goedkope tablets van onder de 100 euro verkrijgbaar bij onder meer Bart Smit en Kruidvat. Deze in China geproduceerde apparaten beschikken doorgaans over een kwalitatief minder goed scherm en een doorsnee processor.

Lage marge op goedkope tablets

Apple-topman Tim Cook zal echter geen nacht slaap verliezen, omdat de iPad marktaandeel verliest. Het gaat Cook om het leveren van topproducten; Apple zal geen concessies aan de hardware doen om te kunnen concurreren op prijs. Dat bleek vorig jaar maar weer, toen Apple na maandenlange geruchten over een budgettelefoon gewoon een plastic iPhone voor 549 euro in de markt zette.

Apple is een exclusief merk, en wil dat blijven. En daar is een goede reden voor: de marge op de iPhone en iPad is meer dan gezond, weet ook IDC. "Hoewel de budgetmerken veel verkopen, harken de topfabrikanten zoals Apple de dollars binnen", zegt analist Jitesh Ubrani van de marktonderzoeker. "Een tablet onder de 100 dollar kan gewoonweg niet uit. Apple weet dat, daarom zijn ze niet bezorgd om het dalende marktaandeel."

Lees ook

Apple voor het eerst bij top 5 pc-makers

Xiaomi nadert Apple en Samsung met rasse schreden

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl