Ze worden super temps genoemd: professionals met een goede opleiding en vele jaren van managementervaring bij verschillende organisaties die beslissen om hun dagelijkse kantoorleventje achter zich te laten. Ze willen interim-manager worden.

Misschien ben jij wel één van hen. Sta je op het punt waarop je denkt: ‘Wat wil ik nu doen? Welke andere uitdagingen liggen er nog voor mij?’ Voel je je beperkt in je huidige positie, wil je meer vrijheid en flexibiliteit? Dan is het misschien de moeite waard om je aan te sluiten bij het toenemend aantal super temps. Maar wanneer je dat doet, houd dan wel de volgende best practices in je achterhoofd:

1. Speel niet hard to get

Als je interim-manager wil worden moet je duidelijk zijn over je beschikbaarheid: wanneer kun je beginnen, ben je fulltime of parttime beschikbaar en op welke specifieke tijden of dagen kun je niet werken? Bijvoorbeeld omdat je je kinderen van school moet halen of omdat je een vakantie hebt gepland.

Het is een gentlemen’s agreement dat interimmers alleen naar een interview bij een potentiële klant gaan wanneer ze echt geïnteresseerd zijn in de job en ze op de verwachte datum kunnen starten. Het is not done om een opdracht te weigeren of om enige tijd te nemen om over het aanbod na te denken als een klant eenmaal heeft beslist om je te werven.

2. Een interim-manager is flexibel

Eén van de voordelen van interim-manager worden, is dat je veel flexibiliteit krijgt. Wees je er alleen wel bewust van dat klanten dezelfde flexibiliteit verwachten. Tijdens het project moet je als interimmer beschikbaar zijn wanneer het nodig is. Tenzij je vooraf iets anders bent overeengekomen.

Hetzelfde geldt voor het soort werk dat je gaat doen. Soms krijg je de vraag om werk te verrichten dat veel operationeler is dan je gewend bent en onder je ervaringsniveau ligt. Een goede interim-manager begrijpt dat dit werk doen soms noodzakelijk is.

3. Verwacht het onverwachte

Loopt alles vlekkeloos binnen een organisatie, dan zou er überhaupt geen vraag zijn naar interim-managers. Ze worden vaker wel dan niet ingehuurd om crisissen te bezweren en grote veranderingen in ondernemingen in goede banen te leiden.

Lees ook op Business Insider

Je wil als interimmer dus altijd voorbereid zijn op onverwachte situaties. Misschien kom je tot de ontdekking dat de manager die jou heeft ingehuurd om een crisis op te lossen, degene is die alle problemen veroorzaakt. Wil je een goede interim-manager worden, dan moet je weten hoe je met dit soort situaties omgaat.

4. Creëer een open sfeer

Wanneer je een probleem ziet, is je eerste reactie misschien om een mogelijke oplossing voor te stellen. Als je interim-manager wil worden, is dit misschien niet de beste aanpak. Wees je ervan bewust dat andere mensen zich misschien geïntimideerd of zelfs bedreigd voelen. Als interim-manager breng je namelijk vaak veel meer ervaring mee.

Het is daarom belangrijk om niet meteen je mening op tafel te gooien. Blijf liever de eerste weken neutraal en neem de tijd om te luisteren naar wat anderen te vertellen hebben.

Jij hebt het voordeel dat je met een frisse blik naar de zaken kijkt. Creëer een sfeer waarbij mensen zich vrij voelen om hun standpunt aan jou kenbaar te maken. Zo krijg je écht het volledige plaatje voor ogen en kun je op de proppen komen met een oplossing voor de uitdagingen van de organisatie.

Ben je op zoek naar je eerste of volgende interim-opdracht? Bekijk hier de vacatures van Michael Page.