Ook grootbank ING gaat klanten compenseren die te veel rente hebben voor consumptieve leningen.

In het geval van ING gaat het om een doorlopend krediet of gespreid betalen op een creditcard.

ING volgt hiermee de lijn van ABN AMRO en Rabobank, naar aanleiding van uitspraken bij klachteninstituut Kifid.

ING gaat net als ABN AMRO en Rabobank klanten die een te hoge rente hebben betaald op een consumptieve lening compenseren. Daarvoor zet de bank 180 miljoen euro opzij. Hoeveel geld individuele klanten precies kunnen verwachten, is nog niet duidelijk.

Het gaat bij ING om het Doorlopend Krediet, gespreid betalen op de creditcard en producten voor rood staan, waarbij de variabele rente bij nader inzien niet voldoende marktconform was. Dit wil de bank gaan herstellen door klanten bij wie het verschil 50 euro of meer betreft, een compensatie te bieden. Dit betreft volgens de bank ongeveer 10 procent van zijn klanten met deze producten.

Met deze stap reageert ING op een aantal uitspraken bij het financiële klachteninstituut Kifid over soortgelijke producten bij andere banken. Naar aanleiding daarvan heeft de bank onderzocht of de problemen ook speelden bij de eigen klanten.

Volgens het financiële concern heeft de Consumentenbond positief gereageerd op het compensatievoorstel. De organisatie zou ook bereid zijn om met de bank in gesprek te gaan over de precieze uitvoering en details van de regeling. Naar verwachting zullen alle klanten die het betreft uiterlijk eind volgend jaar een vergoeding ontvangen. ING zal hen dit jaar al benaderen en meer informatie geven over de vervolgstappen met betrekking tot de regeling.

Maar er is ook kritiek op het compensatievoorstel. Volgens Adriaan de Gier van belangenorganisatie Qollect gaat het om een “dramatische” regeling. Hij wijst erop dat ING er minder geld voor uittrekt dan ABN AMRO, dat eerder dit jaar zo’n 250 miljoen euro reserveerde. Rabobank heeft ook gezegd met een compensatie te komen, maar gaf nog geen financiële details.

De Gier ergert zich eraan dat ING niet met een vergoeding komt voor te veel betaalde rente bij bijvoorbeeld hypotheken en zakelijke klanten. In werkelijkheid loopt de schade volgens hem waarschijnlijk in de miljarden euro’s. Met Qollect kondigde hij in september een claim aan richting meerdere Nederlandse banken, omdat ze tientallen jaren te veel aan variabele rente zouden hebben gerekend.

Als de rentes in de markt opliepen moesten klanten wel meer rente betalen, maar als de marktrente daalde werd dit vaak niet goed doorberekend. De belangenorganisatie heeft becijferd dat er waarschijnlijk circa 8 miljoen Nederlandse consumenten zijn benadeeld. Als de banken niet voldoende over de brug komen, wil De Gier dit voor de rechter uitvechten.

LEES OOK: Wat als je een creditcard los aan wilt schaffen voor je vakantie? Dit moet je weten over de kosten en mogelijkheden van 5 populaire opties