“Als je de maatschappij wil veranderen, dan begint dat bij het verbeteren van je eigen bedrijf”, vertelt Andrea Illy, bestuursvoorzitter van Illycaffé het wereldberoemde Italiaanse koffiemerk dat in meer dan 150 landen wordt verkocht, aan Business Insider Nederland.

Het merk werd in 1933 opgericht door zijn grootvader Francesco Illy, die de moderne koffieautomaat ontwierp. Een familiebedrijf dus, met op jaarbasis een omzet van zo’n 400 miljoen euro..

“Ik voel die verantwoordelijkheid voor de maatschappij heel sterk”, vertelt Illy. “Ons erfgoed achterlaten aan de volgende generatie. In onze familie zien we bedrijven als bouwers van de maatschappij.”

De koffie-expert legt uit: “Metaforisch gezien kun je families zien als stenen om muren te bouwen waarmee je uiteindelijk paleizen kunt realiseren: onze samenleving. Zeker in deze tijd, waarin we niet heel duurzaam bezig zijn op economisch, sociaal en milieuvriendelijk vlak, moeten we echt een nieuwe manier vinden om een muur te bouwen. Op basis van nieuwe technologieën, waarden of regels.”

De ondernemer in plaats van de politiek

Het klinkt allemaal vrij moralistisch, want is het niet de taak van de politiek om onze samenleving vorm te geven? “Ja, alleen de tijd die ze hebben is véél te kort”, claimt Illy.

“Je kunt niet een fantastische revolutie opzetten - denk: onze energievoorziening wereldwijd veranderen - in vier of vijf jaar tijd. Politieke leiders moeten natuurlijk op deze korte termijn hun best doen, maar wie écht een bijdrage op de lange termijn aan de vooruitgang van een samenleving kan leveren, zijn ondernemers.”

Illy geeft een voorbeeld: “Negentig procent van de luchtverontreiniging wordt bepaald door de private sector. Wil je dus de maatschappij veranderen, begin dan met het verbeteren van je eigen bedrijf.”

Je bent als ondernemer niet alleen verantwoordelijk voor je eigen hachje, maar voor álle stakeholders, stelt Illy. “Consumenten, klanten, partners, collega’s, supply chain, shareholders, ga maar door. Als je daar naar kijkt beïnvloed je al gauw miljoenen mensen. Dan moet je zeker weten wat je plan is - en dat ook waarmaken.”

Klimaatverandering en koffie

De grootste bedreiging voor Illy is op dit moment niet de extreme consolidatie in zijn branche (Jacob Douwe Egberts nam in één keer de nummer 2, 3 en 4 over in de koffiemarkt), maar klimaatverandering. Door klimaatverandering zal in de komende decennia nog maar de helft van de gebieden waar nu koffie verbouwd wordt, geschikt zijn voor die productie.

“Een uitdaging, maar vooral ook een bedreiging. Klimaatverandering heeft een enorme impact op de koffiecultuur. Het eerste wat er dan aan gaat is natuurlijk de kwaliteit van de bonen. Precies hetgeen waar Illy op focust: de hoogste kwaliteit leveren.”

In Trump en zijn denkbeelden over klimaatverandering ziet de koffiemagnaat niet direct een risico. “We zullen zien wat Trump doet. Ik geloof echt dat sustainability en hernieuwbare energie big business wordt. Het is de volgende revolutie in de markt. Daar kan Trump ook van profiteren. Ik weet zeker dat als deze trend zich doorzet, dat dat niet iets is waar Trump zich tegen zal verzetten.”

LEES OOK: De man achter het legendarische koffiemerk Illy prijst de Nederlandse koffiedrinker, maar in één ding falen we hopeloos