Eén à twee keer per jaar tref ik na een fijne avond uit mijn fiets terug…met de sleutels nog in het achterwielslot. Beetje verstrooid, soms.

Tot dusver ging dat goed, en kon ik opgelucht naar huis fietsen. Totdat ik deze blunder beging op het Leidseplein, één van dé uitgaansgebieden van Amsterdam. Tja. Fiets én sleutels weg. Gelukkig ben ik al enige jaren houder van een pasje van car2go, het car sharing dochterbedrijf van autoreus Daimler, bekend van het merk Mercedes-Benz.

Op de car2go-app op je telefoon zoek je de dichtstbij geparkeerde Smart op, je reserveert hem, wandelt erheen, ontgrendelt de auto door je pasje tegen een scanner achter de voorruit te houden, en snorren maar.

Erg handig, en heel betaalbaar: 31 cent per minuut, 18,60 euro per uur. Momenteel geldt trouwens een voordelig actietarief van 21 cent per minuut, tot 7 april. Het pasje kost eenmalig een tientje, maar er zijn geen vaste maandlasten, zoals bij Greenwheels (al heeft dat tegenwoordig ook een nul-euro-per-maand abonnement).

Bij car2go betaal je alleen per rit, en hoef je bij aankomst ook niet te hannesen met munten en pinpasjes: de parkeerkosten zijn bij de ritprijs inbegrepen. Je zet je Smart neer, beëindigt de huur en loopt weg. Park and forget.

In Amsterdam heeft car2go een volledig elektrisch wagenpark. Is bij aankomst de accucapaciteit gedaald tot 30 procent, dan krijg je tien gratis rijminuten cadeau als je de Smart parkeert bij, en aansluit op, een laadpaal voor elektrische auto’s.

Lees ook op Business Insider

Car2go is wereldwijd actief in grote steden in Noord-Amerika (New York, Washington, Montreal, Toronto), China (Chongqing) en Europa. Onder meer in Berlijn, Frankfurt, Hamburg, Milaan, Rome, Wenen, Madrid – en in Amsterdam, de enige Nederlandse stad.

In de meeste steden zet car2go benzine-auto’s uit, soms aangevuld met elektrisch aangedreven Smarts. Amsterdam is een verhaal apart, vertelt Margaretha Gerrits, locatiemanager bij car2go Nederland. “Wat elektrisch rijden betreft loopt Amsterdam ver vooruit op de rest van de wereld.”

Car2go: parkeergebied

In de hoofdstad begon car2go in november 2011 met driehonderd wit-blauwe Smartjes, die drie jaar later werden vervangen door 350 nieuwe. “In Amsterdam hebben we nu veertigduizend leden die in een dikke vijf jaar tijd dertien miljoen kilometers met de Smarts hebben afgelegd”, aldus Gerrits. “Daarmee heeft de stad 1.274 ton bespaard op zijn CO2-uitstoot.”

Als je geluk hebt met het verkeer, en dat is na middernacht meestal het geval, rijd je naar huis voor minder dan de tram kost. Die na dat uur toch al niet meer rijdt, want van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf moet iedereen dan kennelijk al in zijn mandje liggen. Tot zo ver de metropool Amsterdam.

In Berlijn en New York rijdt het openbaar vervoer 24 op 7 door. Amsterdam heeft alleen overvolle, omslachtig door de stad slingerende nachtbussen. Of peperdure taxi’s. Oké – en Uber natuurlijk.

Maar zelf rijden is altijd fijner. Dus toen ik, na het verlies van mijn fiets, overdag een afspraak had naast bioscoop en filmmuseum EYE in Amsterdam-Noord,  dacht ik: kom, we nemen weer zo’n Smartje. Keurig op tijd kwam ik aan bij de afspraak. Er was zelfs een parkeerplaats vrij pal voor de deur.

Helaas. “U kunt de huurperiode hier niet beëindigen, omdat de car2go zich buiten het werkgebied bevindt”, stond er op het beeldscherm in het dashboard van de Smart.

Via dat beeldscherm belde ik met het callcenter van car2go. Of ze daar wisten waar ik het ding wél kon achterlaten. In Noord blijkt dat alleen te kunnen in een paar beperkte gebieden aan de randen van het stadsdeel. Veel te ver weg om vandaar terug te lopen naar EYE. “Ons werkgebied houdt op bij het IJ”, klonk het vanuit het dashboard. “Excuses voor het ongemak.”

Wacht even. Dus het hipste, coolste gedeelte van Amsterdam, waar HET gebeurt, al ettelijke jaren, is niet toegankelijk voor een cool, hip, klimaatvriendelijk vervoermiddel als de car2go-Smart? “Nee. De gemeente heeft ons nog niet geautoriseerd voor Noord.”

Via lange files in Noord, waar druk gebroken en gebouwd wordt, moest ik via de IJ-tunnel naar het gebied rond het Centraal Station. Probeer daar maar eens een parkeerplaats te vinden, op willekeurig welk uur in het etmaal. Toen dat eindelijk was gelukt, volgde een lange wandeling naar het station, en de overtocht naar Noord. Heel klassiek per veerpont. Met een dik uur vertraging arriveerde ik bij mijn afspraak.

Hoezo is car2go “niet geautoriseerd” om zijn Smartjes te laten parkeren in een van de populairste bestemmingen in de stad? “Noord heeft nog alleen betaald parkeren rond de NDSM-werf en rond het Buikslotermeerplein”, legt Margaretha Gerrits uit. “De bewoners buiten die twee gebieden konden algauw hun eigen auto’s niet meer kwijt. Te veel forensen parkeerden gratis voor hun deur en gingen dan met het pontje naar hun werk in het centrum.”

De gemeente reageerde door de gratis gebieden om te zetten in blauwe zones. Daar kun je nog steeds voor niks parkeren, maar alleen met een blauwe parkeerschijf, voor hooguit twee uur. Een prima oplossing voor de bewoners van Noord. Maar de car2go Smarts mogen niet parkeren in blauwe zones, net zo min als op speciale parkeerplaatsen voor invaliden of voor laden en lossen.

Daar kan car2go niks aan doen. Wel aan het feit dat zo moeilijk is te vinden waar het Amsterdamse “werkgebied” begint en ophoudt. Er staat wel degelijk een overzichtskaart op de website, maar op een weinig logische plaats: ik ben – toegegeven, niet de allerhandigste, maar zeker geen digibeet – en vond de kaart pas toen het al te laat was. En het praat- en beeldscherm in het dashboard geeft zo’n overzicht niet. Dat waarschuwt alleen waar je níet kunt parkeren.

Accu’s houden niet van vorst

En zo zijn er nog wel wat obstakels. Als het echt koud is, zoals enkele weken terug, raken de accu’s van de Smarts veel sneller leeg. Is de capaciteit gedaald tot 20 procent of minder, dan kan de rijdende telefooncel alleen nog worden geparkeerd, en de huur beëindigd, bij een laadpaal voor elektrische auto’s.

Probeer in sommige stadsdelen maar eens een vrije laadpaal te vinden, vooral later op de avond. Eén keer had ik eindelijk zo’n paal gevonden, wilde die niet laden. En de auto wilde ook niet meer rijden, vanwege een te lege accu.

Dus maar weer bellen via het praatscherm, om de huur door het callcenter te laten beëindigen. Alleen hadden ze het daar erg druk, door de kou. Alles bij elkaar duurde het ongeveer een half uur voordat ik eindelijk mijn mandje kon opzoeken.

Het was me ook al opgevallen dat er in de koude weken verdacht veel car2go Smarts zijn met lege ruitensproeiertankjes. Gerrits kent het probleem. Maar het behoort tot de uitzonderingen. “Overdag rijdt een speciaal team continu door de stad om onze Smarts schoon te maken en te controleren.” Op lege ruitensproeiertankjes, bijvoorbeeld. “En ‘s nachts rijdt een ander team rond om Smarts te verplaatsen naar die delen van de stad waar de vraag het grootst is.”

Omdat de teams uit vier mensen bestaan, rijden ze rond in benzine-auto’s. Dat dan weer wel.