IJsmerk Ben & Jerry’s wil voorlopig niet meer adverteren op Facebook.

Het bedrijf van Mark Zuckerberg doet volgens Ben & Jerry’s te weinig om hatelijke posts en racisme te weren van Facebook.

Ben & Jerry’s schaart zich achter merken als Patagonia en The North Face die Facebook ook boycotten.

IJsmerk Ben & Jerry’s, onderdeel van levensmiddelenreus Unilever, stopt per 1 juli met adverteren op Facebook en Instagram.

De boycot is onderdeel van de Stop Hate for Profit-campagne die Amerikaanse burgerrechtenorganisaties zijn begonnen. Hierbij wordt de socialmediagigant opgeroepen harder op te treden tegen racisme en haatdragende berichten.

Ben & Jerry’s maakte het besluit dinsdagavond bekend via een tweet.

De Stop Hate for Profit-campagne neemt het Facebook onder meer kwalijk dat het berichten niet verwijdert die oproepen tot geweld richting Black Lives Matter-demonstranten.

Ook het aanmerken van de uiterst rechtse website Breitbart als vertrouwde nieuwsbron vinden de Amerikaanse burgerrechtenorganisaties een probleem.

Het plan is om de boycot in ieder geval de hele maand juli vol te houden, met als doel Facebook te dwingen tot verandering. Onder meer kledingmerken The North Face en Patagonia gingen Ben & Jerry’s voor.

Unilever steunt Ben & Jerry’s in hun Facebook-boycot

Unilever stelt in een reactie dat Ben & Jerry’s als merk een lange geschiedenis van activisme en samenwerking op het gebied van sociale rechtvaardigheid kent en spreekt zijn steun uit aan het merk. Dat betekent niet dat meer merken van Unilever soortgelijke stappen zullen zetten.

Volgens het concern is nog wel een hoop werk te doen. Unilever zal er bij bedrijven op aan blijven dringen om veranderingen te bewerkstelligen, zo klinkt het.

Facebook laat weten de beslissing van de merken te respecteren. De techgigant stelt zich te blijven inzetten om haatdragende berichten van het platform te verwijderen.

In een eerdere verklaring van Facebook staat dat het bedrijf nog stappen te zetten heeft om “gelijkheid en veiligheid voor onder meer de zwarte gemeenschap te stimuleren”, en daarover in gesprek wil met burgerrechtenorganisaties.

Ben & Jerry’s profileert zich als activistisch merk

Ben & Jerry’s heeft zijn wortels in de Amerikaanse staat Vermont, maar werd in het jaar 2000 overgenomen door de Brits-Nederlandse multinational Unilever. Oprichters Ben Cohen en Jerry Greenfield hebben een lange geschiedenis van sociale betrokkenheid.

Hanneke Faber, de Nederlandse topvrouw die bij Unilever de divisie voor voeding, dranken en ijs leidt, noemt Ben & Jerry’s graag als voorbeeld van een activistisch merk waar ze trots op is.

In een interview met The Marketing Journal uit 2019 stelde Faber dat de slogan ‘Peace, Love & Ice-Cream’ die de ijsmaker hanteert een duidelijke uiting van is van het hogere doel waar Ben & Jerry’s voor staat.

“Peace and love staat voor hen voor inclusiviteit en eerlijke kansen voor iedereen”, zegt Faber. “Ook zetten ze zich in om de opwarming van de aarde te beperken en stellen daarbij dat ijskappen het best bevroren bewaard kunnen worden, net als ijs.”

Op 3 juni gaf de ijsmaker een verklaring uit over de dood van de zwarte Amerikaan George Floyd onder de titel: “We moeten afrekenen met witte superioriteit. Zwijgen is geen optie.” De lange post riep politieke leiders op tot het aanpassen van wetten.

LEES OOK: Hoe Ben & Jerry’s uitgroeide tot een mondiaal ijsimperium met een sociale missie – en oprichters Ben Cohen en Jerry Greenfield met de namen van hun ijsjes actie bleven voeren