De domeinnaam Hypotheek.nl leed bijna 23 jaar lang een bestaan in de marge. Maar nu gaat Holland Hypotheek Groep (HHG), bekend van onder meer Van Bruggen Adviesgroep, er flink mee uitpakken.

Hypotheek.nl wil een rol van betekenis gaan spelen in de Nederlandse hypotheekmarkt en zet in op online hypotheekadvies. Het bedrijf is puur digitaal en heeft geen kantoren. Om klanten goed te kunnen helpen krijgen ze een eigen team van een hypotheekspecialist en een persoonlijke assistent voor het regelwerk. Het contact vindt plaats via videobellen, WhatsApp, telefoon en e-mail.

Mede door online te werken, denkt Hypotheek.nl goedkoper te kunnen opereren en zo scherpe adviestarieven te bieden. Een starter kan een hypotheek regelen voor 1.395 euro. Voor doorstromers komt dat bedrag uit op 1.795 euro.

Business Insider sprak met Paul van der Meijs, directeur van de HHG. We vroegen hem wat zijn plannen zijn met Hypotheek.nl.

Hoe is HHG aan de domeinnaam Hypotheek.nl gekomen? Dat heeft vast een kapitaal gekost.

Van der Meijs: “Hans van Bruggen, oprichter en naamgever van Van Bruggen Adviesgroep, was bij de opkomst van internet heel wakker. Toen de .nl-domeinnamen vrijkwamen in 1996 stond hij helemaal vooraan. Hij heeft de naam Hypotheek.nl gewoon voor een paar tientjes geregistreerd. Echt online ermee aan de slag gaan lukte niet meteen en de naam belandde in een bureaula.”

“HHG nam later de activiteiten van Van Bruggen over, zowel Van Bruggen Adviesgroep als de domeinnamen die in zijn bezit waren, zoals Hypotheek.nl, HypotheekAdvies.nl, Autoverzekering.nl, Pensioen.nl en Reisverzekering.nl.”

Lees ook op Business Insider

Wordt Hypotheek.nl een prijsvechter, een online aanbieder met een focus op lage tarieven?

“De prijs is zeker niet ons belangrijkste onderscheidende aspect. We willen eigentijds en persoonlijk werken. Dat kunnen we door video, WhatsApp, telefoon en e-mail in te zetten. Doordat we efficiënt werken, kunnen we ook een lagere prijs bieden dan veel andere aanbieders. Onze adviseurs hebben minder reistijd door onze werkwijze, maar ze voeren wel persoonlijke gesprekken.”

“Qua marketing is het natuurlijk ook fijn dat we niet hoeven uit te leggen waar we als merk voor staan. We zijn makkelijk online vindbaar. Zo’n sterke naam scheelt in de kosten. Voor onze adviesdiensten betaal je zo 1.000 euro minder dan gemiddeld in Nederland. De prijs is niet het doel, maar een uitvloeisel van slim werken met nieuwe technieken.”

“We geven wel een heel compleet advies en kijken niet alleen naar het hypotheekadvies, maar adviseren ook over verschillende verzekeringen.”

Hoe maak je het contact met klanten persoonlijk?

“Je krijgt bij ons een eigen team, met een hypotheekexpert en een assistent. Zij regelen alles voor je. Na een afspraak komt er een persoonlijk videogesprek met je hypotheekadviseur via een beveiligde toepassing op onze site. Op het afgesproken tijdstip tref je elkaar online. Je hoeft hier geen software voor te installeren. Als je een laptop, pc of smartphone hebt, kun je overleggen met je eigen expert.”

“Onze experts zijn ook gewoon bij ons in dienst. Ze nemen de tijd en zijn geïnteresseerd. Die aandacht vinden wij belangrijk, een hypotheek regelen is voor veel mensen al spannend genoeg.”

Op welke doelgroepen gaat Hypotheek.nl zich richten?

“Wij kiezen voor de brede markt, denk aan starters, doorstromers en ook aan ondernemers. Ook zonder uitgebreide technische kennis kun je goed en prima werken met Hypotheek.nl. Als je wat documenten kunt uploaden en bereid bent via video te overleggen, dan kunnen we samenwerken.”

Gaat Hypotheek.nl niet kannibaliseren op Van Bruggen Adviesgroep? Eet je elkaars omzet niet op?

“Ik verwacht dat absoluut niet. De hypotheekmarkt is al versnipperd en de concurrentie is groot, de kans dat je in elkaars vaarwater komt is klein. Wij kunnen onze zusteronderneming zelfs aanvullen.”

“Bij Hypotheek.nl en bij Van Bruggen Adviesgroep hechten wij aan persoonlijk contact, in een iets andere vorm. Mogelijk willen sommige klanten met complexe ondernemingsvraagstukken met meerdere bv’s liever aan tafel overleggen. Dat is prima, wij kunnen hen ook in contact brengen met Van Bruggen Adviesgroep.”

Welke groei verwacht Hypotheek.nl?

“Het eerste halfjaar zullen we enkele tientallen klanten per maand bedienen. Als onze mensen, systemen en processen perfect op elkaar zijn ingespeeld, dan gaan wij breed uitpakken, online en offline. Ik ga nog geen richtcijfers noemen, maar wij willen echt een factor van betekenis worden in de Nederlandse hypotheekmarkt.”

Welke geldverstrekkers betrekken jullie in je adviezen en hoe onafhankelijk is Hypotheek.nl?

“We werken samen met tientallen financiële partijen en zijn een onafhankelijk adviseur. Wij verdienen alleen met onze advies-fees, de vergoedingen die wij van onze klanten krijgen voor het advies dat we geven. Die werkwijze is al een aantal jaren wettelijk verplicht en die lijn volgen wij uiteraard.”

Hoe gaat het nadat je via Hypotheek.nl een hypotheek hebt afgesloten?

“Wij blijven graag in beeld en we komen ook met een Hypotheek Onderhoudsplan. Daarmee houden we voor een paar tientjes per jaar je hypotheek tegen het licht. Om de twee jaar heb je dan een persoonlijk gesprek. Wij kijken dan onder meer of de hypotheek voordeliger kan en of de verzekeringen die je hebt nog passen.”

Lees meer over de hypotheekrente en hypotheekmarkt: