Het is niet meer de vraag wanneer je duurzaam gaat rijden, maar hoe. Want dát we allemaal zo snel mogelijk ‘schoon’ gaan rijden staat buiten kijf.

Ook nu al beloont de fiscus (zakelijk) duurzaam rijden met een laag bijtellingstarief van 4 procent voor elektrische auto’s en voertuigen op waterstof onder de 50.000 euro. Alles boven die eerste 50.000 euro valt vanaf dit jaar onder de 22 procent bijtelling. Overigens telt deze bijtelling alleen voor zakelijk rijders die de auto meer dan 500 km per jaar privé gebruiken.

Veel merken zijn al voorbereid op deze onvermijdelijke evolutie. Kia verwierf met zijn duurzame gamma zelfs al een prominente plek op de lijst van Best Global Green Brands.

En dus is het kiezen geblazen, want groene aandrijflijnen zijn er in verschillende vormen. Welke mogelijkheden zijn er nu eigenlijk voor de zakelijk rijder? En gaan we inderdaad uiteindelijk allemaal aan – het buzzwoord – de waterstofauto?

Hybride: voor wie zijn trekhaak niet kan missen

Het fenomeen van de hybride-auto is sinds eind jaren negentig al op de markt. Dit soort wagens kennen een brandstof-elektrische aandrijflijn en deze gecombineerde techniek is de laatste twintig jaar volledig geoptimaliseerd.

De laatste jaren zit de verkoop van de hybride vooral in de lift bij particulieren, die profiteren van aanschafvoordeel (minder BPM) en uiteraard minder brandstofverbruik. Laatstgenoemde reden maakt hem ook uitermate interessant voor zakelijk rijders.

Volgens de RAI-vereniging vormen hybrides namelijk de overgang naar een elektrisch wagenpark. Het klinkt logisch: je wilt als beslisser naar een groene manier van rijden voor je personeel, maar volledig elektrisch gaat jou nog een stap te ver en dus kies je voor de tussenvariant.

Maar ook voor de uiteindelijke gebruiker zijn er voordelen. Zeker voor wie zijn auto ook graag privé rijdt. De hybride, zoals de Kia Niro, kan all-round worden ingezet. Op vakantie met de caravan? Geen probleem.

Met z’n 141 PK, afkomstig uit een zuinige brandstofmotor en een lichte elektromotor, heeft de Kia een trekgewicht van minimaal 1300 kilo. Voor veel consumenten, ook zakelijke rijders, blijft dat een doorslaggevend selling point.

Plug-in Hybrid: voor wie extra zekerheid wil

Dit type voertuig, zoals de Kia Niro Plug-in Hybrid, werkt ook volgens het hybride-principe, alleen kun je hier zelf de accu thuis of bij een laadstation weer opladen.

Het grote voordeel? Je accu beschikt veel vaker over zijn maximale capaciteit, waardoor je optimaal kan profiteren van hybride-voordelen zoals brandstofbesparing. De afgelopen jaren was de Plug-in Hybrid (PHEV) in de zakelijke markt erg in trek vanwege zijn lage bijtelling, maar helaas is dat fiscale voordeel weggevallen.

De ‘range-anxiety’ die soms kan optreden bij volledig elektrische modellen – de angst om zonder stroom langs de weg te komen te staan –, manifesteert zich hier niet. En ook de plug-in variant van de Kia Niro heeft een trekgewicht van 1300 kilo.

Elektrisch: voor wie fiscaal aantrekkelijk wil rijden

Als de stilte en het riante vermogen je al niet over de streep trekken bij elektrisch rijden, dan zijn het misschien wel de billijke fiscale faciliteiten, zoals de bijtelling van 4 procent die we aan het begin van dit artikel noemde.

De actieradius van EV’s wordt bovendien steeds groter. De nieuwe elektrische variant van de Kia Niro komt al (vastgesteld volgens de onafhankelijke WLTP-testmethode) aan een bereik van 455 kilometer.

De Bovag en RAI Vereniging verwachten dat het aantal verkochte elektrische auto’s iets zal toenemen. Niet omdat het kabinet het graag wil, maar omdat zakelijke rijders waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in het toenemende aanbod aan elektrische auto’s onder de 50.000 euro. In deze categorie geniet je de komende vijf jaar nog van de lage bijtelling. Ga je voor een diesel- of benzine-auto, dan schiet de bijtelling omhoog naar 22 procent.

Waterstof: het ultieme eco-voertuig voor wie groener wil rijden?

Eén van de voordelen van fossiele brandstoffen is dat je lekker snel kan tanken. Dat voordeel biedt ook de waterstofauto. In een paar minuten loopt je tank helemaal vol, maar dan moeten die tankstations er natuurlijk ook zijn. Op dit moment vind je er vijf in heel Nederland. Voor wie wel oren heeft naar waterstof komen er binnen nu en een jaar zestien waterstof-tankstations bij.

Inhakend op die fraaie rode, of beter gezegd groene, loper, die hoogstwaarschijnlijk snel wordt uitgelegd, komt Kia op termijn met een waterstofauto. Oftewel: het ultieme eco-voertuig, want de emissie bestaat uit water.

Met een volle tank krijgt deze auto een optimale actieradius. Ook zal de (electro)motor in de auto met brandstofcel lichter en krachtiger zijn dan een reguliere benzinemotor. Met dit model erbij zal Kia dan in totaal zestien duurzame modelvarianten (hybride, plug-in hybride, elektrisch en waterstof) in de internationale opstelling hebben.

Dit is het vijfde artikel uit de serie Duurzaam zakelijk rijden, mogelijk gemaakt door Kia. Kia is inmiddels uitgegroeid tot één van de vijf meest succesvolle automerken in Nederland, met bestsellers zoals de Kia Picanto, Rio, Niro en Sportage. Dankzij de unieke 7 jaar garantie en de geheel of gedeeltelijk elektrische uitvoeringen van diverse modellen, is het merk ook niet meer weg te denken uit het leven van de Nederlandse duurzame zakelijk rijder.