Tikkertje, verstoppertje, bussietrap. Kinderen van nu weten nauwelijks nog wat het is. Ze hangen liever op de bank met laptop, mobieltje of spelcomputer. Ellie Karssemakers verleidt kinderen weer buiten te spelen.

Hoe? Met een beeldscherm.

Huisarrest

Je hebt van die berichten die je blik op de wereld veranderen. Bijvoorbeeld dat tweederde van de Engelse kinderen minder vaak buiten komt dan een gedetineerde. Nog absurder: die kinderen kiezen dat vrijwillig. Ze hebben geen huisarrest, maar zijn vergroeid met hun computer, mobieltje en spelcomputer. En dan haalt het als ouder weinig uit als je zegt: ‘Vroeger, toen ik jong was….’

Allebei tevreden

Ellie Karssemakers was zo’n ouder. ‘Ik vond dat mijn eigen kroost te veel op de bank hing met games en telefoon. Ik ben niet tegen beeldschermen, maar buiten spelen is gewoon hartstikke belangrijk. Ik dacht: ik moet ze iets digitaals geven waarmee ze lekker buiten aan de slag kunnen. Dan hebben zij hun beeld­schermpje, en ik het gevoel dat ze niet de hele dag op hun kont zitten.’

ING innovatieve ondernemers

Lekker struinen

Zo ontstond de Wanderwatch, een horloge waarmee kinderen door de buurt kunnen struinen (‘to wander’, in het Engels). Het apparaat combineert allerlei functies die de fantasie van kinderen prikkelen. ‘Ze moeten er zelf mee op avontuur,’ zegt Ellie, ‘er zitten weinig voorgekookte spelletjes in.’

Een voorbeeld? Er hoort een ‘magische’ steen bij het horloge. Moet je vriendje die verstoppen en dan ga jij ‘m zoeken met de GPS-functie. Ook leuk zijn de geluiden. Met de sirene speel je een politieman; met het zwiepen van zwaarden ben je een ridder. Uiteraard zit er een camera op voor filmpjes en foto’s. Met de chatfunctie laat je thuis weten dat alles nog dik in orde is.

Lees ook op Business Insider

Goed verhaal

Ellie werkte als consultant maar wilde ooit voor zichzelf beginnen. Dat is nu gelukt. Twee jaar deed ze over de ontwikkeling van de Wanderwatch. Haar man schreef de software. Innovatieve tech startups zijn financieel gezien wat risicovoller dan andere start-ups. De ontwikkeltijd is langer, productiekosten zijn vaak hoger en nieuwe concept moeten zich eerst bewijzen.

Hoe overtuigde ze de bank geld in Wanderwatch te steken? Ellie: ‘Enerzijds konden we de bank al de nodige zekerheid geven. We hadden steun van een regionale fonds en twee business angels. Daarbij stapte Intertoys aan boord. Maar uiteindelijk moet je toch gewoon een goed verhaal hebben.’

Anders kijken

Dat goede verhaal is dat de Wanderwatch een innovatieve oplossing biedt voor een probleem waar veel ouders mee worstelen. En niet alleen in Nederland. Er ligt een grote markt te wachten op Ellie.

‘En ik heb mijn contactpersoon bij ING altijd heel erg betrokken bij de stappen die we zetten. Dat loont, want ING denkt intensief met ons mee. Bijvoorbeeld op het gebied van trade financing. Die hebben we nodig, omdat we in China laten produceren maar ook omdat we met de Wanderwatch internationaal willen gaan.’ ING vindt het horloge een goed voorbeeld van anders kijken naar ondernemen en sponsorde dit filmpje.

Nu internationaal uitrollen

In januari reist Ellie met Prins Constantijn en 60 andere Nederlandse tech-start-ups naar de grootste beurs op dit gebied in Las Vegas. Daar hoopt ze Amerikaanse partners te vinden. Volgend voorjaar komt de Wanderwatch in Duitsland beschikbaar. Ondertussen blijven de kinderen van Ellie lekker bezig met hun bijzondere horloges. ‘Ze zijn de beste ambassadeurs voor Wanderwatch die ik mij kan wensen. Ze maken hun hele klas enthousiast. Ja, dit is echt een familiebedrijf!’

Dit is het elfde artikel in de reeks Ondernemen is anders kijken. Hiermee biedt ING een andere kijk op ondernemen aan de hand van inspirerende praktijkvoorbeelden. ING is partnerexpert van Business Insider Nederland.