Waarom verlaten de beunhazen de vier grote steden?

Het werd ze te heet onder de voeten. We hebben een convenant met de vier grote
steden gesloten en hebben daar een hele harde handhaving, dus chauffeurs en
taxibedrijven verhuizen. De klachten in andere steden nemen toe. Het is nog
niet zo erg dat een wethouder naar ons toe is gekomen om actie te eisen.

Hoe gaan beunhazen eigenlijk te werk?

Ze doen bijvoorbeeld aan illegale verpachting van vergunningen. Dan rijdt een
chauffeur rond met de vergunning van een ander. Zo kan hij een hoop
regelgeving ontduiken, zoals de verplichte chauffeurspas (die krijgt een
chauffeur alleen als hij heeft aangetoond goed de weg te kennen in een stad
– Z24).

Hoe wilt u de slechte taxichauffeurs in de kleinere steden aanpakken?

We gaan meer reguliere controles doen dan voorheen. We verzamelen bovendien
cijfermateriaal om gericht actie te kunnen ondernemen. Bovendien willen we
het convenant uitbreiden.

Hoe staat het met de straattaxi's in de grote steden?

We zien verbetering op de punten waarop we controleren, zoals de vergunningen
en de chauffeurspas. Maar wat betreft de rij- en rusttijden kan het veel
beter. Chauffeurs zitten te lang achter het stuur. Het gaat nog niet altijd
goed in de grote steden.

Hoe zou u het taxivervoer in Nederland typeren?

Het kan beter, ook vanuit de klant gezien. Het is vooral aan de branche zelf
om aan het imago van de straattaxi te werken. Het is jammer dat er zo veel
toezicht nodig is.

Woensdag zijn er bij een grote actie frauderende chauffeurs op Schiphol
gevonden. Verbaast u dat?

We hadden al signalen dat sommige chauffeurs een apparaatje gebruiken om te
frauderen met de kilometerstanden. Dus ik ben niet verbaasd dat we dat ook
hebben aangetroffen. Het bevestigt ook dat chauffeurs altijd manieren zoeken
om het zichzelf iets gunstiger te maken.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl