HEMA heeft een webwinkel in Mexico geopend.

De nadruk ligt op de Nederlandse manier van leven, oftewel #dutchlife

Mexicaanse klanten krijgen les in Nederlandse ‘kernwaarden’, zoals design en voordelige prijzen.

De webshop telt duizenden producten en het aanbod is vergelijkbaar met wat we in Nederland hebben, zoals borden en bestek met Jip en Janneke.

Winkelketen HEMA is begonnen met zijn charmeoffensief in Mexico. De webshop van het warenhuis in het Latijns-Amerikaanse land is deze week live gegaan. Mexicanen worden verleid om HEMA-spullen te kopen die bij de Nederlandse manier van leven passen.

HEMA brengt de Mexicaanse klant in contact met de wereld van ‘dutchlife’ aan de hand van een reclamefilmpje, dat de Nederlandse manier van leven aanprijst. Zo staat er: “dutch life es – ervaring, design, duurzaamheid, verzorging, kwaliteit, plezier, goede koop en een betere wereld’.’

De Nederlandse ervaring wordt verder versterkt met de Nederlandstalige namen van grote productencategorieën, zoals te zien is in de afbeelding hieronder.

Bron: website Hema Mexico
Bron: website Hema Mexico

Ook valt de aandacht voor Amsterdam op. De Nederlandse hoofdstad is zelfs opgenomen in het Mexicaanse HEMA-logo. Verder pronken de Amsterdamse grachtenpanden in het welkomstbericht.

Mexicanen kunnen ook kennis maken met bestek en borden met Jip en Janneke. Alleen Jip heet in Mexico Pete, waarschijnlijk omdat het letter 'j' in het Spaans heel anders klinkt dan in het Nederlands (meer zoals onze 'g').

Bron: webwinkel HEMA Mexico
Bron: webwinkel HEMA Mexico

In totaal biedt HEMA in Mexico online zo'n 4.000 producten aan, een aanbod dat vergelijkbaar is met de Nederlandse webshop.

HEMA mikt uiteindelijk op 200 stenen winkels in Mexico

HEMA wil tegen 2025 in totaal 200 stenen winkels in Mexico hebben. De eerste daarvan zou al dit jaar open gaan, maar de coronacrisis gooide roet in het eten, waardoor is besloten om eerst de webshop te openen.

Het warenhuis werkt in het Latijns-Amerikaanse land met twee Mexicaanse franchisepartners. In het land met 120 miljoen inwoners mikt HEMA om tussen de groeiende middenklasse veel klanten te vinden.

Eerder kondigde HEMA wel aan de stap naar Canada en de Verenigde Staten te zetten, maar in de VS gaat het in eerste instantie ook alleen om onlineverkoop.

Eind vorig jaar zei topman Tjeerd Jegen al aan dat het openen van fysieke winkels in Canada langer zou duren dan eerder gepland.

HEMA is met Mexico in twaalf landen op drie continenten actief met meer dan 750 winkels. Er werken ongeveer 19.000 mensen bij het bedrijf.

LEES OOK: Parcom is naar verluidt favoriet om HEMA te kopen – Marcel Boekhoorn en Jumbo-familie Van Eerd zouden daarbij betrokken zijn