De bezorger van maaltijdboxen HelloFresh wil met zijn beursgang 250 miljoen tot 300 miljoen euro ophalen. Dat bleek dinsdag uit een verklaring. De notering van HelloFresh komt aan de beurs in Frankfurt, zo bleek verder.

HelloFresh is voor 53 procent in handen van de Duitse investeerder Rocket Internet en gaat naar verluidt deze maand nog naar de beurs.

De onderneming, die momenteel nog rode cijfers boekt, gaf aan de komende 15 maanden voor wat betreft de operationele winst break-even te willen draaien. Het aangepaste operationele resultaat (EBITDA) levert nu nog een negatieve marge van 7,5 procent op. Op termijn moet de winstmarge 12 tot 15 procent positief worden.

In de eerste helft van dit jaar boekte HelloFresh een omzet van 435 miljoen euro, bij een nettoverlies van 57 miljoen euro. In het tweede kwartaal lag de omzet op 230 miljoen euro.

HelloFresh is inmiddels in tien landen actief, waaronder Nederland, en heeft naar eigen zeggen in totaal 1,3 miljoen actieve klanten. In het tweede kwartaal van dit jaar kregen die 33,7 miljoen maaltijdboxen bezorgd.

Per order geven klanten gemiddeld 49 euro uit. HelloFresh werkt met een model waarbij je per week bestelt en het aantal maaltijdboxen en personen per order variabel is.

Gemiddeld plaatsen klanten 3,7 orders per kwartaal, aldus HelloFresh: dus bij een gemiddelde orderwaarde van 49 euro komt dat neer op een uitgave van 181 euro per kwartaal. Op een totaal van 1,3 miljoen actieve klanten vertaalt zich dat in een omzet van ruim 230 miljoen euro.

Verdere groei HelloFresh in Nederland

Eerder dit jaar sprak Business Insider met Maartje Frederiks, hoofd van HelloFresh in de Benelux. Die ziet in Nederland nog duidelijk groeimogelijkheden: "Twee procent van de Nederlanders koopt zijn boodschappen online, in België is dit nóg lager. Als je dat vergelijkt met het Verenigd Koninkrijk: daar bestelt zo’n zeven procent van de mensen zijn boodschappen online. Dat heeft alles te maken met de internetpenetratie. De verwachting is dus ook dat dit in Nederland nog fors toe gaat nemen.”

In de concurrentiestrijd met andere aanbieders van maaltijdboxen wil HelloFresh zich vooral gaan onderscheiden met personalisatie: “Let jij op je calorie-inname, dan houden wij daar rekening mee. Heb je kinderen? Dan maken we een passend, kindvriendelijk menu”, aldus Frederiks.

Lees hier het hele interview met Maartje Frederiks van HelloFresh op Business Insider »