Duitsers zijn toch rustige, geordende mensen die zich niet gek laten maken?

Think again.

Er is een mania die het land al weken in zijn greep heeft. Oorzaak is het faillissement van luchtvaartmaatschappij Air Berlin, dat niet alleen de tongen losmaakt, maar ook de portemonnee. Iedereen wil een stukje hebben van een nationaal symbool – een koffiemok, een trolley of een portie hartvormige chocola.

Sinds de veiling startte half januari zijn er meer dan 1 miljoen views op de kavels van de online veiling van de inventaris, georganiseerd door Dechow, zusterbedrijf van het Nederlandse BVA Auctions. “In de eerste minuten was er al direct een piek met enorm veel biedingen”, zegt marketingmanager Toke Bransky, van Dechow. “Dat is hoogst ongebruikelijk want meestal is er juist aan het einde van een veiling het meeste verkeer en biedingen.”

Voorlopig hoogtepunt was de veiling van 2 kilo “Schokoherzen Lindt & Sprüngli”, dat een startbod had van 20 euro. Raad eens voor hoeveel de lekkernijen op 1 februari uit de failliet boedel werden gekocht?

BVA Auctions


352,- euro; een bedrag waar de firma Jamin jaloers van wordt.

De koffiebekers gingen weg voor minimaal 70 met uitschieters naar 130 euro. En die vijf snacktrolley’s in geval je thuis vliegtuigje wil spelen? 23.219 euro. Daar hebben sommige fans dan ook nog een set lederen, business class vliegtuigstoelen bij gekocht voor 3.800 euro.

De prijzen bewijzen dat zulke merkspullen emotie-goederen zijn, waar “gewone” prijsvorming niet op van toepassing is. Op Ebay zie je in ieder geval heel andere tarieven.

Zo vreemd is dat ook weer niet. Want stel je eens voor dat KLM kopje onder zou gaan. Dan zouden waarschijnlijk ook hier complete volkstammen elkaar overbieden om een blauwe rolkoffer in handen te krijgen. Let wel: al gaat het om Duitse airline, Nederland gaat na de Duitsers op kop met 10% van de biedingen.

“Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt”, vertelt Bransky van Dechow. “Het begon met een bericht in een Berlijnse krant, daarna kwam er een tsunami op gang.” Als marketeer ben je dan heel blij dat er dan zoveel aandacht is voor de veiling. Bransky zegt inmiddels “honderden” interviews te hebben gedaan, voor radio, tv en kranten.

Het circus is nog lang niet over. De eerste ruim 1.700 kavels waren slechts een opwarmer – vele tienduizenden goederen moeten volgens Bransky nog geïnventariseerd worden. “Het totaal aantal goederen kan de komende maanden wel oplopen tot 50 duizend.”

Sinds vorige week loopt er een veiling (tot 17 februari 8:00 uur) die voor liefhebbers van modelvliegtuigen interessant is. De grootste heeft een spanwijdte van zes meter, afkomstig uit de luchthaven van Düsseldorf, met een startbod van vier duizend euro. Als je huiskamer niet groot genoeg is, dan is er ruime keus uit hanteerbare maatjes tot 18 centimeter klein. Die beginnen op 10 euro maar daar zal het naar verwachting niet bij blijven.

Dan zijn er nog talrijke memorabilia zoals strandstoelen, tassen, petjes en fleecedekens. Wie het zelf van dichtbij wil zien, moet een ritje richting in oostwaartse richting maken. In Essen, drie kwartier van de grens, is op 8 februari kijkdag.

Bis bald.