• De Amsterdamse HR-startup Harver is verkocht aan de Amerikaanse branchegenoot Outmatch.
  • Harver maakt sollicitatiebrieven overbodig met software en big data.
  • Het gecombineerde bedrijf telt wereldwijd 1.300 klanten en verwacht dit jaar 25 miljoen sollicitanten te screenen.

Het Nederlandse recruitmentplatform Harver komt in Amerikaanse handen. Branchegenoot Outmatch neemt het bedrijf over.

Dat maakte Harver dinsdag bekend zonder financiële details te noemen.

Harver is opgericht in 2015. Het bedrijf maakt sollicitatiebrieven overbodig door bij de eerste schifting in sollicitanten gebruik te maken van big data. Onder meer Albert Heijn, Booking.com, HEMA, KPMG en McDonald’s zijn klant.

Met de software van Harver kunnen bedrijven snel grote groepen sollicitanten doorlichten door ze online tests te laten doen, die variëren van 20 minuten tot anderhalf uur.

Door te kijken naar kenmerken als werkervaring, taalvaardigheid en persoonlijkheid kan het algoritme voorspellen of een kandidaat geschikt is voor een baan.

De software helpt werkgevers ook bij het wegnemen van zogenoemde bias: vooroordelen over sollicitanten op basis van bijvoorbeeld ras of geslacht.

Harver haalde ruim 27 miljoen euro op in meerdere investeringsrondes, waarvan de laatste in 2019 plaatsvond.

CEO Barend Raaff is “extreem trots” op de overname, stelt hij op LinkedIn. Hij blijft de leiding houden op het Amsterdamse kantoor van Harver, dat als hoofdkantoor van het gecombineerde bedrijf voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika dienst zal doen.

Harver en Outmatch tellen gezamenlijk wereldwijd 1.300 klanten en verwachten dit jaar 25 miljoen sollicitanten te screenen. Het gecombineerde bedrijf heeft 300 werknemers.

Lees meer over recruitment en HR: