• Hajir Hajji wordt per 1 januari de nieuwe CEO van discountketen Action.
  • De 41-jarige Amsterdamse begon in 1997 als vakkenvuller bij Action.
  • Ze wist in razend tempo op te klimmen binnen het bedrijf tot de eerste, en enige, vrouw die zetelt in het zeskoppige bestuur van Action.

Hajir Hajji volgt per 1 januari Sander van der Laan op als CEO bij de discountwinkelketen Action. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend.

Het is de kroon op het bijzondere carrièrepad dat Hajji doorliep bij Action. Ze begon 24 jaar geleden als winkelmedewerker bij het bedrijf en vervult inmiddels al drie jaar de rol van commercieel directeur.

Dit is hoe de Amsterdamse Hajir Hajji zich in razend tempo op wist te werken van vakkenvuller tot topvrouw.


Personeelsnummer 120: Hajji gaat in 1997 aan de slag bij de 13e winkel van Action in Nederland

Foto: Action
Foto: Action

“Ik was net klaar met de havo, was op zoek naar een bijbaantje en had op drie vacatures gesolliciteerd. Bij de bakker, de Action en een supermarkt”, vertelt Hajji aan De Ondernemer. “Action was de eerste die reageerde, ik mocht nog diezelfde dag op sollicitatiegesprek komen.”

Hajji komt aan bij de nog niet geopende winkel aan het Waterlandplein in Amsterdam-Noord. Het is het 13e filiaal van Action in Nederland.

“De eigenaren waren zelf bezig de winkel klaar te maken. De een was aan het schilderen, de ander deelde koffie uit. Staand in de deuropening werden me wat praktisch vragen voorgelegd. ‘Of ik een beetje kon rekenen en of ik over gezond verstand beschikte?’ Ik kon meteen beginnen en kreeg direct een sopje en een doekje in de hand gedrukt om te helpen schoonmaken. De Action gaf me vanaf die eerste dag een goed gevoel, het was gewoon heel saamhorig.”


Hajji klimt binnen twee jaar op binnen de organisatie en wordt op 19 jarige leeftijd al regiomanager

Foto: Action
Foto: Action

Hajji werkt in haar eerste jaar bij Action als winkelmedewerker, wat inhoudt dat ze vakken vult, kassa draait en klanten helpt.

“Het was keihard werken”, vertelt ze in het NRC. “Maar iedereen hielp elkaar. Zelfs de eigenaren waren heel aanwezig op de winkelvloer en werkten net zo hard mee als de rest.”

De ijverige Amsterdamse springt daardoor al snel in het oog bij de Action-eigenaren en ze bieden haar een hogere positie aan.

“Ik kon heel snel doorstromen naar de positie van assistent-bedrijfsleider en vervolgens bedrijfsleider. Op een gegeven moment vroeg de eigenaar: wil je regionaal manager worden? Ik vroeg wat dat inhield. ‘Nou, gewoon’, zei hij, ‘zo’n winkel goed voor elkaar krijgen.’ Vanaf dat moment was ik verantwoordelijk voor de regio’s Amsterdam en de Veluwe. Ik was hartstikke jong, had net mijn rijbewijs. De eerste twee weken dat ik naar de Veluwe moest, ging mijn vader mee. Ik vond het doodeng om naar Nijkerk te rijden. Ging ik de winkels bezoeken als rayonleider en mijn vader zat dan op me te wachten in een cafeetje.”


Haar ouders zijn niet gelukkig met de snelle carrière van Hajji en laten haar ontslag nemen zodat ze haar studie af kan maken

Foto: Action
Foto: Action

Het was de bedoeling dat Hajji alleen in de weekenden bij de discountketen aan de slag zou gaan zodat ze doordeweeks haar managementstudie kon afmaken. Maar ze vindt het werk zo leuk dat ze iedere vrije minuut van de dag in de winkel staat.

“Dit was nog voor ik bedrijfsleider werd. Ik heb toen op aanraden van mijn ouders het werk opgezegd en me vol op m’n studie gestort”, vertelt Hajji aan De Ondernemer. “Maar iets in mij miste Action te erg. Dus ben ik samen met mijn vader met een van de oprichters om tafel gegaan over de mogelijkheden. Hij wilde me heel graag terug hebben. Ik heb mijn ouders vervolgens moeten overtuigen dat dit echt was wat ik wilde en dat hebben ze geaccepteerd. Wel met de voorwaarde dat ik mijn studie in de avonduren zou afronden. Zo gezegd, zo gedaan.”


Hajji komt uit een hecht gezin van 8 kinderen en eet iedere zaterdag bij haar ouders

Foto: Action
Foto: Action

Hajji omschrijft haar familie als een ‘warm en hecht’ gezin. Haar ouders kwamen op jonge leeftijd vanuit Marokko naar Amsterdam.

“Mijn vader heeft 38 jaar bij de Nederlandse Spoorwegen gezeten, mijn moeder heeft acht kinderen gekregen. Een fantastisch drukke baan waar ik mega veel respect voor heb, zeker nu ik ook kinderen heb”, vertelt ze aan De Ondernemer.

“Ik heb vijf zussen en twee broers. De oudste is nu 43, de jongste 25. We komen nog steeds elke zaterdagavond bij mijn ouders thuis: alle acht, met inmiddels achttien kleinkinderen. Ook als mijn ouders met vakantie zijn, spreken we af in hun huis. Er moet wel iets heel geks gebeuren wil ik een zaterdagavond missen, werk zal hier zeker nooit tussen komen.”


De verkoop van Action aan het Britse 3i betekent een flinke stap voorwaarts voor de keten en Hajji’s carrière

Foto: 3i
Foto: 3i

Hajji klimt in 2002 op van regionaal manager, met 54 winkels onder zich, naar de positie als hoofd verkoop. Ze wordt daarmee in een klap verantwoordelijk voor alle winkels in Nederland.

“Vanaf 2005 kwamen daar ook nog eens nieuwe filialen in België bij en vier jaar later volgde een uitbreiding naar Duitsland. Dat ging allemaal geheel op gevoel. Action is een nuchter West-Fries bedrijf waar het draait om hard werken en denken in mogelijkheden.”

Hajji omschrijft het dan ook als een spannend moment als het personeel in 2011 plots bijeengeroepen wordt. De eigenaren vertelden dat ze Action verkocht hadden aan 3i, een Britse investeringsmaatschappij.

“Ik zat er met gemengde gevoelens in”, vertelt ze aan NRC. “Aan de ene kant dacht ik: wat gaat er gebeuren? Maar ik zag ook kansen. Al gauw werd ik gevraagd als directeur store operations, met een plek in de directie. Dat was een geweldige stap, maar ik moest tegelijkertijd ook erg wennen. Ik werkte bij een familiebedrijf met drie eigenaren, waar we dingen op gevoel deden en ineens moesten we elke beslissing onderbouwen.”


Als directeur weet Hajji in 7 jaar naar 9 landen uit te breiden en het aantal Action-winkels te vertienvoudigen

Foto: 3i
Foto: 3i

Ondanks dat Hajji in het begin moet wennen aan de nieuwe eigenaren, is ze nu ontzettend trots op de groei die Action als onderdeel van de 3i groep heeft doorgemaakt.

“Onder 3i ging het ambitieniveau flink omhoog. Na de overname was het van: hoe gaan we van 25 nieuwe winkels per jaar naar 100? Ik dacht: serieus? Daar was onze werkwijze helemaal niet op gebouwd. Maar we leerden snel”, zegt ze tegen NRC.

Inmiddels heeft Action 1.850 winkels in negen Europese landen.

“Laatst zei één van de oprichters tegen mij: heb jij wel in de gaten dat jij langer bij Action werkt dan wij het bedrijf in handen hebben gehad? Daar had ik nooit bij stilgestaan”, aldus Hajji tegen NRC.


De nieuwe Action CEO houdt niet alleen veel van haar werk, maar is ook dol op de spullen die je bij de Action kunt kopen

Foto: Action
Foto: Action

Hajji is dol op de spullen die Action verkoopt. Haar huis staat er vol mee, zegt ze tegen het Parool. “Heel erg, ik kan geen winkel in of ik moet er iets kopen.”

Ze is vooral gek op het jaarlijks veranderde aanbod aan kerstspullen. “Engeltjes, waxinelichthouders, gigantische kaarsen in glas. Je wilt niet weten wat ze hier in andere winkels voor durven te vragen. Ik heb er een foto van gemaakt en nu verkopen we ze zelf. Voor 5,95 euro. Ik heb er meteen acht gekocht.”

LEES OOK: Van Brabantse groothandel tot supermarktimperium – hoe de familie Van Eerd van Jumbo een miljardenbedrijf maakte