Bedrijven voeren hun advertentiebestedingen in 2014 op. Maar vooral in opkomende markten en bij digitale media.

Dat melden zakenkranten The Wall Street Journal en de Financial Times maandag. De krant baseert zich op nieuwe prognoses van ‘s werelds belangrijkste mediabureaus die de advertentieportefeuilles van grotere bedrijven beheren. Deze bureaus presenteren maandag hun nieuwe prognoses op een conferentie van zakenbank UBS.

Bureau ZenithOptimedia, eigendom van de Franse mediagroep Publicis, ziet voor volgend jaar een wereldwijde groei van de advertentieuitgaven van 5,3 procent, tegen een eerdere prognose van 5,1 procent. Bureau MagnaGlobal, onderdeel van Interpublic Group, heeft zijn prognose ook opgeschroefd tot 6,5 procent groei.

GroupM, onderdeel van het concern WPP, ziet ook meer groei in 2014, maar is iets voorzichtiger geworden. Voor de wereldwijde advertentieuitgaven ziet GroupM volgend jaar een groei van 4,6 procent, tegen een eerdere prognose van 5,1 procent, aldus de WSJ.

GroupM en ZenithOptimedia rekenen voor dit jaar op een groei van de advertentiebestedingen met respectievelijk 3,3 en 3,6 procent.

Advertentiebestedingen: WK en Olympische Winterspelen

Uit deelprognoses van GroupM, waarover de WSJ beschikt, blijkt dat de verwachtingen voor Europa relatief gematigd zijn, met een groei van 1,9 procent van de advertentiebestedingen.

Het jaar 2014 kent een aantal grote trekkers, zoals het WK voetbal in Brazilië en de Olympische Winterspelen in Rusland. Maar onderliggend zit de groei volgens de drie mediabureaus vooral bij opkomende markten en digitale media.

Lees ook op Business Insider

Groei online

ZenithOptimedia voorspelt dat online, met een groei van 15 procent wereldwijd, blijft winnen van gedrukte uitgaven in 2014.

In 2015, zo verwacht dit bureau, overstijgt het totale bedrag dat digitaal aan advertenties wordt besteed de totale uitgaven aan gedrukte media.Reclame-uitgaven op TV blijven nog wel groter, meldt de FT,  maar het marktaandeel van TV neemt iets af.

In 2016 heeft TV naar verwachting een marktaandeel van 39,3 procent van de totale markt, komt online op 26,6 procent, met sterke groei bij mobiel naar een aandeel van 7,7 procent van de totale advertentieuitgaven.

Lees ook:

Vrouwen houden alleen van ‘dure’ sex in advertenties

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl