Veel voetballers zijn na hun carrière niet succesvol als ondernemer, maar Gregory van der Wiel bewijst nu al dat die vlieger niet voor hem opgaat.

De verdediger van Toronto FC verkoopt zijn belang in kledingmerk BALR. Hoeveel hem dat oplevert, willen de partijen niet bekendmaken. Wel dat het gaat om een rendement van 2.000 procent.

Van der Wiel investeerde in 2013 in BALR., dat is opgericht door onder meer oud-voetballer Demy de Zeeuw.

“Demy en ik kwamen erachter dat wij dezelfde kijk hebben op de ontwikkeling van het internet en hoe je als merk en socialmediacommunity daarop kunt inspelen”, aldus de oud-speler van Ajax in een persverklaring. “Ik vind het dan ook prachtig dat ik met mijn investering een bijdrage heb kunnen leveren aan het succes van BALR.”

Naast kleding verkoopt BALR. onder meer ook schoenen, tassen en accessoires. De omzet van het modebedrijf ligt inmiddels ruim boven de 10 miljoen euro.

Het modemerk geeft nauwelijks iets uit aan marketing. De Zeeuw stuurde de kleding gratis naar bevriende voetballers in ruil voor promotie. En dat heeft gewerkt.

Per dag gaan tussen de 300 en 400 pakketten de deur uit, van minimaal 75 euro per stuk, maar vaak van een paar honderd euro. Een jas van Balr. kost al snel 600 euro. Op Instagram heeft Balr. 1,2 miljoen volgers.

Investeringsfonds van Van der Wiel

Van der Wiel verkoopt zijn belang aan de bestaande aandeelhouders. Het geld stopt hij onder meer in zijn investeringsfonds Block Party, waarmee hij in technologiestartups investeert. Zo stak hij begin dit jaar enkele tonnen in Hardt Hyperloop, een startup uit Delft die de plannen van Elon Musk voor een ‘vacuümtrein’ wil realiseren.

“Met Block Party willen we uitbreiden en zo meer zijn dan een investeringsfonds”, zegt Van der Wiel. “We willen een platform zijn dat mensen inspireert, helpt en in contact brengt met ‘like-minded people’ en industrieën. We gaan voor individuen die rebels en vrij van geest zijn.”

Ook wil Van der Wiel nieuwe ondernemingen in Noord-Amerika financieren. “In Toronto zijn wij bezig met het oprichten van een nieuw bedrijf dat zich bezighoudt met het bouwen van personals brands. Zo hebben we onlangs mijn website gregoryvanderwiel.com succesvol weten te lanceren. Dit willen we nu ook voor andere atleten gaan doen. We nemen dan graag de rol van creative director aan in het team van een atleet of ander interessant personal brand.”

LEES OOK: Waarom Gregory van der Wiel geen tatoeages heeft in de FIFA-games