• Het ook in Nederland actieve internationale platform voor online bijlessen GoStudent heeft in een nieuwe financieringsronde 300 miljoen euro opgehaald.
  • Het in 2016 in Wenen opgerichte platform is momenteel in 22 landen actief en heeft de ambitie om wereldwijd marktleider te worden op het gebied van bijles.
  • Dit jaar wil GoStudent uitbreiden naar de VS en verschillende landen in Azië-Pacific, het Midden-Oosten en Noord-Afrika.
  • Lees ook: Bijles voor je kind met wiskunde of een ander schoolvak? Zo maak je een keuze uit ruim 300 aanbieders

Bijlesplatform GoStudent heeft 300 miljoen euro opgehaald bij investeerders om verder te groeien. Het van oorsprong Weense platform dat één-op-één online bijles aanbiedt, is sinds acht maanden ook actief in Nederland. Leerlingen in het basis- en middelbaar onderwijs kunnen in meer dan dertig vakken bijles krijgen via het platform.

De basis voor het concept werd in 2015 gelegd door oprichters Felix Ohswald en Gregor Müller, toen ze een op WhatsApp gebaseerde huiswerkchatservice voor studenten begonnen.

Volgens CEO Felix Ohswald weet GoStudent juist in coronatijd zijn meerwaarde te bewijzen: “Het onderwijs heeft de afgelopen tijd voor ongekende uitdagingen én veranderingen gestaan, van remote klaslokalen tot aanzienlijke verhoogde ambities. Wij geloven dat als we de mogelijkheden voor kwalitatief goed onderwijs verder uitbreiden en toegankelijker maken voor iedereen, er een grote kans is dat we de manier waarop studenten leren verder kunnen transformeren.”

De zogeheten Series D-financieringsronde stond onder leiding van het aan de beurs in Amsterdam genoteerde investeringsbedrijf Prosus. Ook onder meer Deutsche Telekom, Softbank Vision Fund 2 en Tencent steken geld in GoStudent.

Het bijlesplatform had zeven maanden geleden ook al 205 miljoen euro opgehaald. Naar eigen zeggen heeft het bedrijf sinds de oprichting in 2016 in totaal 590 miljoen euro opgehaald en wordt het nu gewaardeerd op 3 miljard euro.

GoStudent wil wereldwijd marktleider worden

GoStudent wil met het nieuwe geld de internationale expansie voortzetten, het product uitbreiden door fusies en overnames en een groter marktaandeel verwerven in bestaande markten.

Het bedrijf is momenteel actief in 22 landen en wil dit jaar minimaal zes nieuwe markten betreden: de VS, en verschillende landen in Azië-Pacific, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. GoStudent heeft de ambitie wereldwijd marktleider te worden op het gebied van bijles.

Medeoprichter en CEO Felix Ohswald van bijlesplatform GoStudent. Foto: GoStudent
Medeoprichter en CEO Felix Ohswald van bijlesplatform GoStudent. Foto: GoStudent

In Nederland hebben in de acht maanden dat GoStudent actief is al meer dan 10.000 leerlingen en ouders gebruik gemaakt van het platform. "We zien dat de persoonlijke aandacht die onze GoStudent-bijlesdocenten kunnen geven, ervoor zorgt dat leerlingen de leerstof sneller tot zich nemen", zegt countrymanager Ellen Petit daarover. "Dat resulteert al in een korte periode in betere cijfers en meer zelfvertrouwen van de leerlingen."

In Nederland ligt de prijs voor een bijles van 50 minuten nu tussen de 20 euro en 30 euro per uur, afhankelijk van het gekozen lidmaatschap. Docenten krijgen tussen de 12 en 15 euro per sessie betaald.

LEES OOK: Deze 10 startups zijn het populairst bij Nederlandse gebruikers van LinkedIn: Picnic, Crisp, Felyx, Otrium en Lightyear in de top 5