• Zakelijk sociaal platform LinkedIn heeft de nieuwe editie van de meest populaire startups in Nederland uitgebracht.
  • Online supermarkt Picnic voert de ranglijst aan, gevolgd door Crisp, Felyx, Otrium en Lightyear.
  • Bedrijven die inzetten op duurzaamheid en technologische innovatie scoren hoog.

Digitaal, duurzaam en innovatief. Daar houden gebruikers van het zakelijke sociale platform LinkedIn van, zo blijkt uit de nieuwe editie van de Top Startups-lijst die woensdag werd gepubliceerd.

LinkedIn stelt jaarlijks een top 10 samen van snelgroeiende en populaire startups. Daarbij kijkt men naar particuliere bedrijven met minstens 50 werknemers die maximaal zeven jaar bestaan, het hoofdkantoor in Nederland hebben en minimaal 15 procent personeelsgroei doormaakten gedurende de meetperiode. In dit geval van januari tot en met juli 2021.

De rangschikking van bedrijven wordt bepaald door de interesse in het bedrijf, personeelsgroei, betrokkenheid bij werknemers, interesse in vacatures en het vermogen om talent aan te trekken.

Voor Nederland levert dit het volgende lijstje op.

De top drie wordt aangevoerd door online supermarkt Picnic, die consequent heeft ingezet op een bezorgmodel met elektrische busjes. De nummer twee is Crisp, ook een online supermarkt, maar in dit geval een bedrijf dat zicht richt op kwaliteitsproducten uit de buurt.

Op de derde plaats staat Felyx, een e-scooter platform dat in steden inzet op deelmobiliteit. Daarna volgt online mode-outlet Otrium, die restvoorraden van topmerken met korting verkoopt. En op plaats vijf staat de maker van zonne-auto Lightyear.

Lightyear en Felyx: inzetten op duurzame mobiliteit

CEO's Lex Hoefsloot van Lightyear en Quinten Selhorst van Felyx waren onlangs te gast in de podcast The Next Move van Business Insider, gepresenteerd door strategisch adviseur Diederik Heinink.

Volgens Hoefsloot zal de volgende groep consumenten die de komende 10 tot 15 jaar elektrisch moeten gaan rijden, veeleisender zijn dan wat de markt nu kan bieden. “Waar we met Lightyear naar gekeken hebben, is hoe we die volgende groep in een elektrische auto kunnen krijgen. Dan gaat het om dezelfde kritiekpunten die je 20 jaar geleden hoorde: elektrische auto’s zijn te duur, opladen kost tijd en je moet zoeken naar laadpalen.”

Binnen Felyx is er wel nagedacht over het zelf maken van de elektrische scooters. “Maar de ontwikkeling in het ontwerp van scooters en batterijen gaat zo snel, dat het niet zoveel zin heeft om nu te proberen zelf iets te ontwerpen”, zegt Selhorst. “Op het moment dat wij het beste product hebben ontwikkeld, is er ofwel iets vergelijkbaars door een ander bedrijf op de markt gebracht of kunnen andere partijen met veel capaciteit dat in korte tijd nabouwen.”

LEES OOK: ‘Als een ondernemer krediet wil voor één espressobar en er komt een Starbucks naast, heeft hij een probleem. Met 20 espressobars is dat anders’