Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
5:20
  • E-scooterbedrijf Go Sharing verlaat 32 van de 45 steden in Nederland waar het bedrijf actief is. Investeerders houden hun “hand op de knip” en willen winst zien.
  • Concurrenten Felyx en Check geven juist aan te groeien en winst te maken. In tegenstelling tot Go Sharing hebben zij niet op kleinere plaatsen zoals Almelo en Waalwijk ingezet.
  • Wel geven ook zij aan dat het momenteel ingewikkeld is voor startups om groeifinanciering op te halen.
  • Lees ook: Deelscooterbedrijven Felyx en Go Sharing moeten duurzaamheidsclaims matigen

E-scootergigant Go Sharing had een ambitieus doel: Nederlanders in tientallen grote en kleinere steden uit de auto krijgen en op de elektrische deelscooters. Dat doel is mislukt, want maandag gaf het bedrijf aan zich terug te trekken uit liefst 32 van alle 45 steden waarin het bedrijf actief is.

In steden als Capelle aan den IJssel, Almelo en Amersfoort zul je voorlopig geen groene deelscooters van het Nederlandse mobiliteitsconcern meer aantreffen.

Investeerders Go Sharing houden ‘hand op de knip’

Het gebruik in deze 32 steden viel tegen, verklaart een woordvoerder van Go Sharing aan Business Insider. Omdat het economische klimaat is verslechterd, houden investeerders volgens het bedrijf hun “hand op de knip”. Zij willen dat Go Sharing toewerkt naar winstgevendheid. Verlieslatende onderdelen passen voorlopig niet in die strategie.

Opvallend is dit wel, want Go Sharing heeft begin dit jaar nog 50 miljoen euro opgehaald bij geldschieters.

Dat bedrag is nog niet op, maar hoofdinvesteerder Opportunity Partners wil voorlopig geen nieuwe tranche aan kapitaal overmaken. Er moeten eerst "bepaalde targets worden gehaald", aldus de woordvoerder van Go Sharing.

Dat investeerders niet direct al het investeringsgeld op de rekening van startups storten, gebeurt in Nederland vaker. Liefst acht op de tien Nederlandse geldschieters stelt tussentijdse eisen op bij investeringen, bleek afgelopen jaar uit onderzoek van ondernemerssite MT/Sprout onder 34 Nederlandse durfinvesteerders.

Check en Felyx spreken van groei

In Nederland zijn naast Go Sharing nog twee grote aanbieders van e-scooters actief: Check en Felyx. Is de tegenslag die Go Sharing ervaart een branchebreed effect en gaat het ook met hen slecht?

Nee, geven beide bedrijven aan. Check-ondernemer Paul van Merrienboer: "Wij draaiden in oktober juist onze beste maand ooit. We kregen er zo'n 30.000 nieuwe klanten bij. Iedere scooter die we op de weg hebben staan, maakte meer dan zes ritten per dag."

Ook met Felyx gaat het "heel goed", zegt ondernemer Quinten Selhorst. "In de steden waar we draaien, doen we het hartstikke goed. We groeien qua omzet met dubbele cijfers." Beide bedrijven willen geen precieze omzetcijfers noemen, maar stellen in Nederland winstgevend te zijn.

De meest recente jaarrekeningen die Felyx en Check bij de Kamer van Koophandel (KvK) hebben gedeponeerd, onderstrepen dat beide bedrijven een positief eigen vermogen hebben. Voor Check ging dit in 2021 om zo'n 2,8 miljoen euro en voor Felyx ging het in 2020 om zo'n 4 miljoen euro.

Het grote verschil met het verlieslatende Go Sharing is dat Felyx en Check zich richten op grotere steden in Nederland, zoals Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Check-ondernemer Van Merrienboer: "Als je naar Loon op Zand of Waalwijk gaat, zoals Go Sharing deed, brengt dat een hoger risico met zich mee. Wij kiezen liever voor meer dichtbevolkte gebieden, waarbij gemeenten er beleid van maken de auto uit de stad te krijgen."

Volgens Selhorst van Felyx lossen bedrijven in deze branche een minder groot probleem op in kleinere steden. "Er zijn daar vaak minder file- en parkeerproblemen voor auto's. In Almelo, waar ik vandaan kom en waar Go Sharing het probeerde, kun je bijvoorbeeld overal goed parkeren. Parkeerkosten zijn er laag. Het is daar lastiger om mensen te overtuigen de auto te laten staan en de e-scooter te pakken. Wij hebben er daarom voor gekozen om juist níét naar die stad te gaan."

In kleine steden wonen ook minder jongeren, benadrukt Selhorst. "De jongere generatie omarmt nieuwe technologie over het algemeen veel sneller dan de oude generatie. Als zij je product gebruiken kan dat voor naamsbekendheid zorgen, waarna oudere mensen er ook sneller gebruik van zullen maken. In Almelo is die jonge doelgroep per definitie kleiner dan in Rotterdam."

Een woordvoerder van Go Sharing bevestigt dat mensen van 18 tot 35 jaar de grootste gebruikersgroep van de startup vormen.

Check en Felyx breiden uit in Nederland

Felyx is nu in dertien Nederlandse steden actief, net als Check. Go Sharing zal na het afschalen ook in dertien Nederlandse steden deelscooters op de weg hebben. In net zoveel plaatsen als de concurrenten, dus. Alle drie de bedrijven zijn ook over de grens actief.

Geen van de drie aanbieders verwacht dat er in Nederland een consolidatieslag plaats zal vinden binnen hun branche. Met drie grote spelers is er ruimte genoeg, is de collectieve filosofie van de drie startups. Van Merrienboer: "Deze markt is nog zo klein, er is veel meer potentie."

Check en Felyx breiden hun werkveld in de luwte nog altijd uit. Zo lanceerde Felyx onlangs in Zwolle en Nijmegen en breidt Check binnenkort uit naar Almere, Dordrecht en Nijmegen. Toch geven beide bedrijven aan momenteel niet op zoek te zijn naar groeikapitaal. Felyx haalde vorig jaar nog 24 miljoen euro op en Check begin dit jaar nog 10 miljoen euro, dus er is nog even voldoende geld beschikbaar.

Wel onderstrepen de ondernemers van beide bedrijven dat het momenteel ook gewoon moeilijk is om kapitaal op te halen. Maar dat geldt volgens Selhorst voor alle startups, dus niet uitsluitend voor deelbedrijven. "De kapitaalmarkt is veranderd. Investeerders willen nu sneller winstgevendheid zien bij startups, dus daar richt iedereen zich op."

LEES OOK: Durfinvesteringen in Nederlandse startups en scaleups fors lager in derde kwartaal