Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
2:8

Gifjesplatform GIPHY stelt dat het eigen product totaal uit de tijd is. Het bedrijf waar gebruikers animaties en videos kunnen uploaden, stelt dat contentmakers de site steeds minder waardevol vinden. De afgelopen twee jaar zou het aantal nieuwe uploads zijn gedaald.

De oorzaak van de verminderde populariteit zou liggen bij jongeren. Volgens GIPHY vinden zij de bewegende afbeeldingen ‘cringe’ (iets om je voor te schamen) en ‘iets voor boomers’.

De uitlatingen van GIPHY over de afnemende populariteit staan in een verklaring aan de Britse mededingingswaakhond CMA. Die zou een overname door Facebook willen blokkeren. Met de overname is zo’n 400 miljoen dollar gemoeid.

via GIPHY

"Er zijn aanwijzingen voor een algemene afname van het gebruik van gifs", zo luidt de statement van het bedrijf. Dat zou komen door een "algemeen afnemende interesse van gebruikers en contentpartners".

GIPHY beweert ook dat het "geen zinvolle inkomstengenererende activiteiten" heeft en dat het bedrijfsmodel alleen werkt als een koper al een eigen gebruikersbestand heeft.

Waakhond steekt stokje voor de overname van GIPHY

De CMA begon met een onderzoek naar de deal tussen Meta en GIPHY een maand nadat de overname in juni 2020 werd onthuld. Vervolgens gaf de waakhond in november 2021 Meta de opdracht het bedrijf te verkopen, omdat een fusie de concurrentie tussen socialemediaplatforms zou verminderen.

GIPHY gaat in beroep tegen die beslissing en stelt dat alleen Meta het bedrijf zou willen overnemen.

Andere bedrijven, waaronder Amazon, Apple, Snap en Twitter, toonden ook interesse in het gifjesplatform, zo staat in de documenten die bij de waakhond liggen. Maar die interesse was volgens GIPHY beperkt.

LEES OOK: Apple versus Meta: hoe Tim Cook met een uitgekookt privacybeleid het verdienmodel van Mark Zuckerberg ondermijnt