• In de aankomende paar jaar moeten er een flink aantal Gigafactories uit de grond gestampt worden. Maar waar komen deze nieuwe fabrieken te staan?
  • De VS bieden flinke sommen geld aan bedrijven die daar een megafabriek willen plaatsen. De Europese Unie komt als reactie ook met subsidies aanzetten.
  • Batterijfabrikanten zijn blij met de Europese subsidies, zo schrijft de Financial Times. Maar toch wijken ze mogelijk uit naar de VS.
  • Lees ook: Na Tesla stappen nu ook Europese autofabrikanten over op Gigafactories: dit zijn hun plannen tot 2030

In de aankomende paar jaar moeten er een flink aantal Gigafactories uit de grond gestampt worden. De vraag naar elektrische auto’s – en dus batterijen die in deze gigantische fabrieken worden gemaakt – blijft zeker nog 5 tot 10 jaar groter dan de productie aankan. Maar waar komen deze nieuwe fabrieken te staan?

De Verenigde Staten bieden flinke sommen geld aan bedrijven die daar een fabriek willen plaatsen. De Europese Unie komt als reactie ook met subsidies aanzetten.

Het verschil tussen die twee: transparantie. De VS vergoeden, onder de ‘Inflation Reduction Act‘ (IRA), tussen een derde en de helft van de bedrijfskosten. Dit kan oplopen tot 10 miljard dollar per fabriek, zo schrijft de Financial Times. De EU gaat waarschijnlijk een mix van steunmaatregelen aanbieden, waaronder energieprijsgaranties. Bedrijven weten van tevoren niet precies met welk getal ze kunnen rekenen. Dit maakt het vergelijken van de twee subsidies lastig.

De Europese subsidies maken deel uit van de ‘Net Zero Industry Act‘ die de Europese Commissie eerder deze maand presenteerde. Het is een reactie op de IRA, maar wordt niet overal even goed ontvangen. Europese industriële reuzen klaagden al snel dat het Europese plan niet opweegt tegen de IRA.

Batterijfabrikanten zijn wel blij met de Europese subsidies, zo schrijft de Financial Times. Maar, zo benadrukken ze, dan moet de Europese Commissie nu wel doorpakken. Er is volgen hen geen tijd om te lanterfanteren, als de EU wil voorkomen dat er meer investeringen in groene energie verdwijnen naar de VS.

Europese partijen die een Gigafactory willen bouwen, kampen met keuzestress. Volkswagen liet eerder deze maand weten dat het de plannen voor Europese fabrieken stillegt om te zien wat de EU als antwoord op de IRA geeft. Het Zweedse Northvolt heeft plannen voor zowel Duitsland als de VS, maar twijfelt nog over waar het als eerste mee aan de slag gaat. Ook die knoop wordt binnenkort doorgehakt.

LEES OOK: Elon Musk wil 20 miljoen Tesla’s per jaar produceren, maar daar is een goedkoper accupakket voor nodig