Iedereen kent het wel: je hebt een fantastisch plan met je vrienden, maar uiteindelijk gaat het niet door omdat jullie geen geschikte datum kunnen vinden. De Utrechtse startup Whatson Planner wil dit probleem oplossen met een app. 

Drie jaar geleden startten Jelle Lute en Marnix Berger, vrienden sinds de middelbare school, dit project om hun droom achterna te jagen. “Ik heb altijd al voor mijzelf willen beginnen”, zegt Lute. “Ondernemen zit in de familie. De tijd was rijp om dat te gaan doen.”

Het duo ziet een gat in de markt: het plannen van een afspraak met een groep mensen is tijdrovend. Dat moet beter kunnen. Ze sluiten zich drie jaar lang op in ‘het hok’, zoals ze het zelf op hun website noemen, om te werken aan een app.

Sinds eind 2015 is Whatson Planner te downloaden in de appwinkels van Google en Apple. Lute en Berger kennen een vliegende start: vorige maand ontving hun applicatie in Barcelona bij het Mobile World Congress de prijs voor beste nieuwe mobiele app.

Nu de oprichters weer hard aan het werk zijn sprak Z24 met ze af vlak bij hun kantoor in Utrecht.

Bedrijf: Whatson Planner
Wie? Jelle Lute en Marnix Berger
Wat? Mobiele app die helpt bij het maken van afspraken
Waar? Utrecht

Hoe verschilt Whatson Planner van een gewone datumprikker?
Berger: "Een datumprikker lost het probleem van het datumprikken op. Daarmee kan je bij grote groepen afspraken met een soort poll vastleggen. Dat kost veel tijd; je moet geschikte data zoeken en mailtjes sturen. Whatson Planner geeft automatisch opties voor groepen van twee tot tien personen. Als iedereen Whatson Planner heeft en zijn agenda online bijhoudt, dan doorzoekt de app de agenda's en wordt er automatisch een geschikte datum bepaald. Het is gewoon een 'shortcut'."

Volgens de jury in van het Mobile World Congress is de Whatson Planner de beste nieuwe app van de wereld.

Volgens de jury van het Mobile World Congress is Whatson Planner de beste nieuwe app ter wereld.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
Lute: "Wij probeerden zelf af te spreken met vrienden. Maar tegenwoordig heeft iedereen het druk met een baan, familie en honderden andere dingen. Eigenlijk merkten we dat hier nog geen digitale oplossing voor was."

Verbaasde het jullie dat hier nog geen app voor was?
Berger: "Mensen vroegen ons inderdaad vaak of er echt niet al iets was. Dat was voor ons alleen maar bevestiging van de kwaliteit van ons idee. Een aanmoediging om nog harder te werken."

Jelle, je had een goed betaalde baan. Was het lastig om dat op te geven voor de onzekerheid van een eigen onderneming?
Lute: "Omdat het mijn droom was eigen baas te worden was het voor mij al snel besloten. Maar het was wel een lastige keuze. Het is heel moeilijk om de zekerheden van een goede vaste baan op te geven. Je gaat een avontuur aan waarbij je weet dat het keihard werken wordt, met minder sociale contacten en ook soms wel eenzaamheid. Maar je doet het wel vanuit een intrinsieke motivatie en dat geeft heel veel voldoening."

Na het invullen van de periode doet de app zelf voorstellen voor een datum.

Na het invullen van de periode doet de app zelf voorstellen voor een datum.

Hoe waren de drie 'daljaren' tussen het opzeggen van je baan en de lancering van de app?
Lute: "In het begin zijn mensen enthousiast voor je en denken ze met je mee. Een jaar later vragen ze nog een keer hoe het met de app gaat. Maar daarna denken ze: 'wanneer is die app nou een keer af?'."

"Soms was het lastig om overtuigd te blijven van mijn visie. Dat vereist heel veel doorzettingsvermogen. De ene dag denk je dat het niks gaat worden en de andere dag ben je overtuigd dat dit heel groot kan gaan worden. Je zit in een rollercoaster. Gelukkig hadden we genoeg financiële middelen om de drie jaar zelf te bekostigen."

"Tussen het moment van het eerste idee tot een werkend prototype zat een periode van ongeveer een half jaar. Er moest een middenweg komen tussen vormgeving, functionaliteit en uitstraling. Dat heeft best veel tijd gekost. En in die drie jaar is ook de technologie vooruitgegaan, dus je wordt als het ware ingehaald door de techniek terwijl je die app aan het maken bent."

"In die tijd dacht ik dat het misschien niks zou worden, maar ik wilde het gewoon afmaken. Want alleen dan weet je of mensen het waarderen."

Jullie zijn sinds eind 2015 te downloaden in de appwinkels van Apple en Google. In de Play Store is Whatson Planner enkele duizenden keer gedownload. Valt jullie dat mee of tegen?
Lute: "Omdat het de eerste keer is dat wij dit doen had ik nog niet hele hoge verwachtingen. Maar we hebben wel een droomstart gemaakt met bij elkaar enkele duizenden downloads en inmiddels al 4.000 gemaakte afspraken met Whatson Planner. Iedereen ervaart ons probleem en snapt de oplossing die de app biedt. Als je daarbij wordt verkozen tot beste nieuwe app bij het Mobile World Congress in Barcelona en de EU Mobile Challenge in Eindhoven wint, dan wordt dat alleen maar beter."

Wat is op dit moment jullie grootste zorg?
Lute: "Er zijn voldoende hindernissen. Maar een zorg is dat Microsoft of een ander groot bedrijf morgen met precies hetzelfde product komt."

Hoe willen jullie winst maken met Whatson Planner?
Lute: "Dat willen we doen door partnerschappen aan te gaan. We hebben gemerkt dat het mensen vaak niet veel uitmaakt wat ze gaan doen of waar ze dat gaan doen. Het idee is dat je afspreekt met je vrienden en de Whatson Planner dan suggesties doet voor activiteiten en locaties. Deze suggesties kunnen gesponsord zijn door partners."

Berger: "Als je bijvoorbeeld afspreekt bij een restaurant zou Whatson Planner gelijk een tafel voor je kunnen reserveren. Als dit in Nederland goed loopt, willen wij  uitbreiden naar bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Voor die uitbreidingen willen wij ook nieuwe werknemers aannemen. We voeren al gesprekken met mogelijke investeerders."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl