De intentie om een huis te verkopen is in november voor het eerst in 5 maanden gestegen, meldt huizensite Funda.

Dat neemt niet weg dat de markt ontzettend krap blijft. Huizenzoekers moeten concessies te doen om woning te bemachtigen.

Ze zijn bereid een binnenruimte die niet naar wens is door de vingers te zien, of dieper in de buidel te tasten. Lees hier de volgorde waarop woonwensen sneuvelen.

Meer huizenbezitters zijn van plan om de komende tijd hun huis in de verkoop te zetten. Die opvallende kentering komt in november naar voren uit de maandelijkse index van huizenverkoopwebsite Funda.

Sinds Funda in juli begon met meten, daalde de verkoopintentie namelijk iedere maand.

Het aantal mensen dat van plan is een woning te kopen stijgt al sinds september en nam ook deze maand weer toe, maar wel iets minder hard dan de intentie om te verkopen. De krapte op de huizenmarkt blijft daardoor nog wel aanhouden. Minder mensen gaven aan dat het momenteel een goed moment is om een huis te kopen.

De grafiek hieronder laat de koop- en verkoopintentie sinds juli zien.

Lees ook op Business Insider

Funda
Funda

Topman Quintin Schevernels van Funda ziet die concurrentie ook in de cijfers. Hij zegt dat een kleine meerderheid (52 procent) van mensen met een koopintentie denkt een kans van slagen te hebben in deze markt.

Met name onder starters en mensen die een woning zoeken in de prijsklasse tot 400.000 euro neemt de concurrentie toe. “We zien op ons platform steeds meer reacties per te koop staande woning.”

Deze concessies doen woningzoekers het eerst

Woningzoekers moeten daarom steeds meer concessies doen. Volgens Schevernels denkt 69 procent van de consumenten te kunnen slagen als ze hun plannen bijstellen. Dit zijn de woonwensen die het eerst sneuvelen.

  • De gewenste prijs waarvoor woningzoekers een huis willen aanschaffen gaat als eerst overboord als er concessies gedaan moeten worden. Om kans te maken moeten consumenten meer betalen of overbieden. Schevernels ziet een stijgend aandeel kopers dat overbiedt.
  • Het hebben van een buitenruimte is sinds de coronacrisis een populaire woonwens, bleek uit eerder onderzoek van Funda. Maar in deze markt wordt die al snel geschrapt. De woonwensen van consumenten veranderen door externe invloeden, maar daar kunnen ze in deze markt weinig mee, constateert Schevernels.
  • Na de buitenruimte is de binnenruimte aan de beurt. Een layout of andere zaken die niet helemaal naar wens zijn worden door de vingers gezien.

Niet alleen de woonwensen veranderen door de coronacrisis, ziet Funda. Uit aanvullend onderzoek van de huizensite blijkt ook dat de helft van de consumenten zijn verkoopplannen wijzigt. Redenen hiervoor zijn structureel thuiswerken, de tweede coronagolf en de huidige economische situatie.

Zowel bij kopers als verkopers gaat het vooral om het vervroegen van het koop- of verkoopmoment. Een kleiner aantal stelt de plannen juist uit.

Lees meer over de woningmarkt: