De Amsterdamse startup Founda Health is heel bewust de wereld van de zorg ingestapt. Zelfs toen iedereen zei dat ze dat beter niet konden doen; de kans van slagen was klein en het eindigen op de “graveyard” veel groter.

Oprichter Jan Joost Kalff, zelf afkomstig uit de fintech, ging de uitdaging aan omdat “het letterlijk neerkomt op het redden van levens, niets meer, niets minder.”

Maar wat doet Founda om levens te redden? De startup helpt de handen van zorgpersoneel vrij te maken om de gewonnen tijd ook daadwerkelijk aan de zorg te besteden in plaats van aan administratieve zaken.

“Elk uur die we met onze implementatie kunnen vrijmaken, kunnen dokters inzetten om bezig te zijn met hetgeen waarvoor ze zijn opgeleid en wat ze willen doen: zorgen voor patiënten,” vertelt Kalff.

Founda maakt functionaliteiten (apps) makkelijk bereikbaar en implementeerbaar voor ziekenhuizen. Jeroen Netten, Chief Strategy Officer bij Founda, geeft een voorbeeld: “Bij Treant ziekenhuisgroep werkten ze met een apart systeem dat automatische berichten en herinneringen naar patiënten stuurde. Maar om dat werkend te krijgen, moesten doktersassistenten gegevens van elke patient handmatig overtypen van het ene naar het andere systeem.”

“Dat kostte al snel 10 tot 15 minuten per patient. En alsof dat nog niet erg genoeg was, moest de behandelende dokter vervolgens zelf onthouden de reactie van de patient te checken en waar nodig een vervolgafspraak in te plannen. Ook daarvoor moest hij overschakelen naar een ander systeem dan waar hij doorgaans in werkt.”

Jan Joost Kalff. Foto: Founda Health
Jan Joost Kalff. Foto: Founda Health

Toen het systeem van Founda bij Treant in gebruik werd genomen, kon er een app geïnstalleerd worden die de hele workflow automatiseerde en ook nog eens binnen één systeem hield. De assistenten hoeven nu niets meer over te typen en de dokter krijgt een herinnering om de feedback van de patient te bekijken en op te volgen.

Zonder aannames inspelen op behoeftes

De genoemde implementatie is een simpel voorbeeld, maar scheelt uren werk. Toch wist Founda in het begin niet dat het dit soort oplossingen zou gaan bieden. De strategie van het bedrijf was volgens Kalff namelijk niet direct duidelijk.

“We werken mee met de wensen van de markt en draaien bij waar nodig. Dat doen we al vanaf de eerste dag. Daarnaast hadden wij het geluk dat we zonder aannames de op de behoeftes van de zorgmarkt konden inspelen. We werden niet tegengehouden door de oogkleppen die men binnen de zorg af en toe opheeft.”

Het begon allemaal met een onderzoek in zeven verschillende markten waar zorg eigenlijk bij gepakt werd omdat het ook belangrijk was. Kalff: “We begonnen met een onderzoek in verschillende markten waarvan we dachten dat we daarin een probleem konden vinden en oplossen. En hoewel we die ook vonden, waren we zo onder de indruk van het probleem in de zorg, dat we daar wel in moesten duiken.”

Daarmee doelt de CEO van Founda op de ouderwetse systemen die ziekenhuizen gebruiken voor eigenlijk alles.

De startup kwam erachter dat in de zorg sommige gevallen met systemen van 20 jaar oud werd gewerkt. Dat kwam voornamelijk omdat ziekenhuizen maar moeizaam aan nieuwe functionaliteiten (apps) konden komen.

Dit moeten ze in veel gevallen aanvragen bij hun EPD-provider waarna er ook veel andere partijen bij komen kijken. Zo gaat procurement onderhandelen, moet het management een klap geven op de investering en moet de IT-afdeling met de provider schakelen voor een correcte implementatie. Voordat nieuwe software uiteindelijk bij de eindgebruiker komt, is het al snel één á twee jaar en vele duizenden euro’s later.

Overeenkomsten met fintech

Kalff zag al snel overeenkomsten met de fintech. De ervaring die hij in die wereld had opgedaan kon hij, met zijn mede-oprichters, perfect toepassen op het geïdentificeerde probleem. Het was in grote lijnen hetzelfde probleem als ze hadden opgelost in de financiële wereld.

“Er zijn heel veel overeenkomsten in de financiële systemen en die van de zorg. Zo werkt elk ziekenhuis met een grote provider van het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) en die behandelt alle aanvragen van het ziekenhuis.”

“Zo werkte het betalingsverkeer vroeger ook. Toen had je grote creditcard verwerkers die niet in staat waren om de credit card-verwerkingen op een simpele manier te koppelen aan het betaalproces van de online winkelier.,” legt Kalff uit.

”Die behoefte voor een makkelijke koppeling tussen betalingsverwerker en betalingsproces is ingevuld door de moderne payment gateways (bijv. Adyen en Mollie). Wij zijn een vergelijkbare tussenpartij die de integratie van software bij ziekenhuizen makkelijk maakt en de distributie op zich neemt zodat de grote provider zich weer bezig kan houden met hetgeen het zou moeten doen.”

Op dit moment werkt Founda aan het fundament van de software. Het is nog een API (een verzameling definities op basis waarvan twee verschillende programma’s of softwaredelen met elkaar kunnen communiceren) die door de IT-afdeling van het ziekenhuis gemanaged wordt. Het uiteindelijke doel is een echte App Store zoals je wellicht kent van Apple of Android. Hierin zou een dokter moeten kunnen aanklikken welke app hij wil hebben en word deze geïnstalleerd, mits afdelingen zoals procurement en implementatie dit goedkeuren.

Foto: Founda Health
Foto: Founda Health

Nu werkt dat nog wat anders. “De dokter, project manager, IT’er of iemand van de raad van bestuur gaat naar onze website waar hij een lijst van apps vindt. Vervolgens geeft hij aan IT aan dat hij een van deze functionaliteiten nodig heeft en vanuit daar gaat het balletje verder rollen,” legt Kalff uit. “Wij zorgen ervoor dat de app feilloos werkt met de bestaande systemen waardoor implementatie sneller en goedkoper is.”

Contracten moeten voor nu nog los afgesloten worden met de app-ontwikkelaars. Functionaliteit om ook het contractmanagement in de workflow van Founda op te nemen staat wel op de planning.

eHealth app store voor de zorg

De voordelen voor een ziekenhuis lijken duidelijk, maar zijn dat voor de dokters en managers van die ziekenhuizen nog niet. “Het kostte ons de afgelopen jaren heel veel tijd en energie om voet aan de grond te krijgen in de ziekenhuizen,” vertelt Kalff. “Daarom zijn we bijvoorbeeld afgestapt van het benoemen van de API. In plaats daarvan zijn we ons concept gaan uitleggen als een eHealth app store voor de zorg.”

Maar ook voor dat probleem komt een oplossing. Founda heeft daarvoor onlangs Dr. Tijs Stehmann aangenomen. Deze arts moet de vertaalslag maken tussen de ontwikkelaars bij Founda en de doktoren en IT-ers die moeten gaan werken met het product.

Ondertussen werken steeds meer ziekenhuizen en grotere EPD-providers mee. Vooral op internationaal niveau valt de propositie van Founda in goede aarde. Alleen in Nederland wil de grootste provider, Chipsoft, nog niet overstag. De startup is natuurlijk wel in gesprek en hoopt op een goede uitkomst.

Lees ook: Zorgstartup Quin scoort €25 miljoen om de werkdruk van huisartsen te verlagen met een digitaal platform voor patiënten

Naast voordelen voor ziekenhuizen en providers, biedt de software van de Amsterdamse startup ook aan de andere kant van de keten voordelen.

“We bieden een groot bereik voor ontwikkelaars. Ze kunnen via ons direct bij veel ziekenhuizen in het zicht komen. Voorheen moest een ontwikkelaar een traject van gemiddeld twee jaar doorlopen om in één ziekenhuis te komen. Nu kan dat letterlijk binnen een handomdraai,” vertelt Kalff.

Daarmee zorgt Founda er indirect voor dat de drempel voor het ontwikkelen van innovatieve apps een stuk lager wordt. De kans op succes is vele malen groter omdat de ontwikkelaars niet twee jaar aan investering hoeven voor te schieten, ze kunnen direct de markt op, “mits de apps wel door ons zijn goedgekeurd, natuurlijk”.

Na 2,5 jaar heeft Founda Health al een gedegen fundatie gelegd en zorgt het op meerdere locaties voor een verbetering van de workflow en daarmee een verbetering van de zorg. “En daar doen we het voor. Het draait uiteindelijk om het redden van levens, en dat we daaraan kunnen bijdragen is niet alleen belangrijk, maar geeft natuurlijk ook een heel goed gevoel. Het zorgt ervoor dat we elke dag weer de uitdaging aankunnen,” bevestigt Kalff.

LEES OOK: Ancora Health wil jou gezond houden met een digitaal dashboard zodat de gezondheidszorg zich kan richten op het genezen van ziektes