• Ford haalt vanaf volgend jaar de Fiesta uit productie. De kleine auto past niet langer bij de toekomstvisie van het merk.
  • De Fiesta bestaat al sinds 1976 en werd destijds geïntroduceerd als een kleine, zuinige auto die niet inleverde op rij-eigenschappen.
  • Bijna 50 jaar later is dat nog steeds hetgeen waar de Fiesta om bekend staat. We nemen je mee door het bestaan van een van de populairste hatchbacks ooit.
  • Lees ook: Ford bouwde een absurd snelle elektrische bestelbus met meer pk’s dan een Bugatti – de SuperVan

In oktober kondigde Ford aan dat het in 2023 stopt met de productie van populaire Fiesta. De kleine auto past niet meer in de toekomstvisie van het merk, dat vanaf 2030 alleen nog maar volledig elektrische auto’s wil produceren. De Fiesta zal dan ook vervangen worden door een compleet nieuw model.

Sinds de eerste Fiesta in 1976 van de band rolde, bouwde Ford er meer dan 22 miljoen. Een flink aantal, dat het model ook meerdere malen de titel ‘best verkochte kleine auto van Europa’ opleverde.

In de jaren ’70 maakten mensen kenbaar zuiniger te willen rijden. Maar inleveren op rijgedrag wilden ze niet. Daarop startte Ford in 1972 ‘Project Bobcat’, dat enkele jaren later leidde tot de geboorte van de Ford Fiesta. Bijna 50 jaar later rijden we nog steeds rond in het resultaat van het succesvolle project dat al die jaren aan de kernwaarden heeft weten vast te houden: een zuinige auto die niet inlevert op rijgedrag.

Toch valt nu het doek voor de populaire hatchback. Daarom nemen we je graag nog eens mee door de historie van de Ford Fiesta, van begin tot nu. Bekijk de slideshow!

De historie van de Ford Fiesta, van 1974 tot 2022

LEES OOK: Neem een kijkje in de nieuwe hypermoderne fabriek waar Ford de elektrische F-150 Lightning gaat bouwen