• Finfluencers, beleggingsexperts op sociale media, zijn vaak niet neutraal, constateert de AFM na onderzoek.
  • De toezichthouder kreeg tientallen meldingen van mensen die door tips van finfluencers veel geld zijn verloren, maar van verscherpt toezicht is nog geen sprake.
  • Risico’s die de AFM heeft benoemd, zijn dat de meeste finfluencers geen relevante financiële opleiding of werkervaring hebben, vaak niet transparant zijn door wie ze betaald worden, het risico van financieel advies zonder vergunning op de loer ligt en dat soms risicovolle producten worden aangeboden.
  • Lees ook: Dit krijgen influencers op social media betaald

Beleggingsexperts op social media, zogeheten finfluencers, zijn vaak niet neutraal. Dat concludeert toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) na onderzoek.

De AFM heeft tientallen meldingen gekregen van consumenten die door tips van finfluencers veel geld hebben verloren. Van verscherpt toezicht is vooralsnog echter geen sprake.

Finfluencers zijn een opkomend fenomeen. De AFM benadrukt dat deze groep beleggen voor veel mensen toegankelijk maakt, wat volgens de toezichthouder “op zich” goed is. Maar niet altijd staat het belang van de belegger daarbij voorop.

Veelal is niet duidelijk met welk belang zij hebben in beleggingsproducten die zij in podcasts, blogs of via Instagram, YouTube of Facebook aanprijzen, aldus de AFM over de influencers. Ze benoemt vier risico’s.

  1. Belang volgers staat niet altijd voorop.
  2. Weinig neutrale finfluencers en transparantie ontbreekt vaak.
  3. Risico op advies zonder vergunning ligt op de loer.
  4. Soms worden risicovolle producten aanbevolen.

Zo zijn er weinig finfluencers die volgens AFM dus neutraal zijn. De meesten van hen hebben overigens geen relevante financiële opleiding of werkervaring, terwijl ze door hun volgers wel als expert worden gezien.

Veel van de finfluencers hebben duidelijk een eigen belang, maar zijn daar dus niet transparant over. Een deel van deze beleggingsexperts biedt tegen betaling ook trainingen en eigen boeken aan,  of toegang tot een afgesloten online community. 

Soms raden ze volgers aan om een rekening te openen bij een bepaalde beleggingsonderneming. Zij krijgen daarvoor dan een vergoeding per aangebrachte klant. De AFM benadrukt dat dit laatste zeker niet mag.'

'Disclaimer'

Veel finfluencers maken gebruik van de disclaimer dat ze geen financieel advies geven. Zonder vergunning van de AFM is dit ook niet toegestaan.

Toch gebeurt dit soms wel, bijvoorbeeld in vraag-en-antwoordsessies op Instagram. Het risico is aanwezig dat dit ook in besloten cursussen en online groepen gebeurt, al heeft de AFM hier geen onderzoek naar gedaan.

Het komt voor dat finfluencers beleggingsondernemingen aanprijzen die zeer risicovolle producten zoals CfD’s, forex en crypto’s aanbieden. Soms zijn dit aanbieders zonder vergunning.

Uitgebreid volgen

De AFM heeft de finfluencers nog eens nadrukkelijk gewezen op de geldende regels en gaat deze groep de komende tijd uitgebreid volgen.

Ook beleggingsondernemingen is gewezen op het feit dat aanbrengvergoedingen niet mogen. De komende tijd houdt de AFM ook deze bedrijven nadrukkelijk in de gaten.

LEES OOK: Ik probeerde de kost te verdienen als influencer… en faalde – 5 harde lessen die ik leerde nadat ik tienduizenden volgers kreeg én weer kwijtraakte op sociale media