Een fiets van de zaak aanschaffen wordt makkelijker. Op Prinsjesdag wil het kabinet een nieuwe bijtelling speciaal voor fietsen aankondigen die de papierwinkel van nu vervangt.

Dat schrijft RTL Nieuws op basis van ingewijden.

Staatssecretaris Menno Snel van Financiën had dit voorjaar al aangekondigd met een vaste bijtelling voor een fiets van de zaak te komen.

De nieuwe regels moeten ingaan op 1 januari 2020 en het makkelijker maken om een fiets van je werkgever privé te gebruiken. Een fiets kan met deze regeling dus dezelfde status krijgen als een leaseauto.

1. Welke regeling is er nu voor een fiets van de zaak?

Als je nu een fiets van de zaak regelt, mag je die ook privé gebruiken. Maar je moet dan wel precies bijhouden hoeveel kilometers je fietst en welk voordeel je daarvan ondervindt. Alle kosten mag je aftrekken van die uitkomst, te denken aan onderhoud, reparatie en in het geval van een e-bike ook het stroomverbruik.

De resulterende papierwinkel vormt een barrière. Werkgevers kunnen er ook voor kiezen om hun personeel een lening te verstrekken of reiskosten te betalen voor de fietsforens.

2. Hoe ziet het nieuwe plan eruit?

Het doel is vooral versimpeling en een einde aan alle administratie over privégebruik van je leasefiets. Een bijtelling van 7 procent zal al het privégebruik dekken vanaf 2020. Staatssecretaris Menno Snel van Financiën kondigde aan dat hij ‘graag mensen uit de auto op de fiets’ wil krijgen. “Met een simpele regeling wordt het hopelijk voor werkgevers een stuk aantrekkelijker om medewerkers op de fiets naar het werk te laten gaan.”

3. Hoeveel moet ik betalen voor een leasefiets?

Er komt dus een bijtelling van zo’n 7 procent. Voor een gewone fiets ter waarde van 600 euro komt dat neer op 1,33 euro per maand. Een e-bike met een prijskaartje van 2.000 euro kost dan 4,33 tot 5,75 euro per maand en voor een extra snelle pedelec moet je tot circa 10 euro extra neertellen.

4. Hoe is het idee ontvangen?

Zowel ANWB als Bovag zijn positief, net als de RAI Vereniging, de Fietsersbond, leaseclub VNA en Natuur en Milieu. Deze groep organisaties pleitte al langer voor een dergelijke versimpeling van de regels.

Bovag en de RAI Vereniging hopen dat de aanschaf van een duurdere e-bike of pedelec haalbaarder wordt voor meer mensen. Dat moet ook de druk op de autowegen verlichten, want een snelle batterijfiets kan fietsforenzen mogelijk voor meer werknemers aantrekkelijk maken aangezien afstanden kleiner worden.

5. Gaat dit zeker door?

Dat weten we nog niet. Vooralsnog gaat het om een gerucht over een plan dat in de Miljoenennota staat die minister van Financiën Wobke Hoekstra op Prinsjesdag presenteert. Niettemin past het in de planning, omdat de huidige regeling eind 2019 afloopt. Staatssecretaris Snel heeft bovendien al eerder aangegeven de regels te willen versimpelen.

LEES OOK: Peddelen naar je werk: deze fietsen kunnen auto’s vervangen