Afgaande op de vele automerken die je op de weg ziet, zou je kunnen denken dat er ook evenzovele autofabrikanten zijn.

In werkelijkheid worden de meeste auto’s verkocht door een handvol enorme conglomeraten met een minder luxe uitstraling, zoals de Volkswagen Groep. Dit geldt zelfs voor de de meest stijlvolle en luxe auto’s, hoe prestigieus en historisch hun naam ook is.

Bekijk hieronder welke grote autofabrikanten luxe merken als Bentley, Bugatti en Rolls-Royce in bezit hebben, en welke luxe merken nog echt onafhankelijk zijn.


Aston Martin

Foto: Aston Martin DB11/Hollis Johnson

Aston Martin is bekend om zijn luxe en krachtige sportwagens. De DB-serie is de favoriet van James Bond sinds de jaren 60. Aston Martin wisselde veelvuldig van eigenaar sinds de oprichting van het merk in 1913.

Ford verwierf in 1987 een belang van 75 procent en nam het merk een paar jaar later volledig over. Ford verkocht Aston in 2007 aan een consortium van investeerders. In 2018 werd een deel van de aandelen via een beursgang van moederbedrijf Aston Martin Lagonda Global naar de beurs gebracht, maar de groep van investeerders hield daarbij controle over meer dan 70 procent van het moederbedrijf.

In januari 2020 kocht de Canadese miljardair Lawrence Stroll zich in bij Aston Martin. Hij is eigenaar van het Formule 1-team Racing Team dat in 2021 Aston Martin gaat heten.

Lees ook op Business Insider


Bentley

Foto: Bentley Bentayga/Hollis Johnson/Business Insider

Bentley Motors werd in 1919 opgericht door W.O. Bentley. Het merk is sinds 1998 onderdeel van de Volkswagen Groep.

Rolls-Royce, nu de grootste rivaal van Bentley, had Bentley vanaf 1931 voor tientallen jaren in bezit.


Bugatti

Foto: Bugatti Chiron/Hollis Johnson

Bugatti, opgericht in 1909, ontwikkelde decennia lang vele succesvolle racewagens, maar stopte daarmee in de jaren 50. Het merk werd nieuw leven ingeblazen als maker van exclusieve en supersnelle sportwagens, met de introductie in 1991 van de EB110.

In 1998 werd het merk gekocht door de huidige eigenaar: Volkswagen.


Ferrari

Foto: Ferrari GTC4 Lusso/Hollis Johnson

De eerste auto met het Ferrari-embleem is de 125 S uit 1947. Ferrari en Ford bespraken een fusie begin jaren 60, zoals je kon zien in de film Ford v Ferrari, maar dat leidde tot niets.

In 1969 nam Fiat een belang van 50 procent in Ferrari en Fiat verhoogde het bezit tot 90 procent in de jaren 80.

In 2016 nam Fiat Chrysler afscheid van Ferrari via een beursgang van de maker van luxe sportwagens. Net als Aston Martin is Ferrari nu geen onderdeel van een grote autofabrikant.


Lamborghini

Foto: Lamborghini Urus/Hollis Johnson/Business Insider

Automobili Lamborghini werd in 1963 opgericht en wisselde een paar keer van eigenaar in de afgelopen 50 jaar. Ferruccio Lamborghini verkocht zijn controlerende belang in de autofabrikant in 1972. Het merk was daarna van 1987 tot 1884 in bezit van Chrysler.

In 1994 werd Lamborghini, net als Bugatti, onderdeel van de Volkswagen Groep toen het werd overgenomen door Volkswagen-dochter Audi.


Maserati

Foto: Maserati Levante/Hollis Johnson

De gebroeders Maserati bouwden hun eerste auto in 1926 en verkochten hun bedrijf elf jaar later aan een Italiaanse ondernemer. Eind jaren 60 nam Citroën een controlerend belang in Maserati. Op dit moment is het merk in handen van Fiat Chysler.


McLaren

Foto: McLaren 720S/Hollis Johnson

Formule 1-coureur Bruce McLaren richtte in 1963 McLaren Automotive op voor de ontwikkeling van raceauto’s. In 1992 bracht het merk de F1 uit, een driezitter waar de bestuurder in het midden zit.

Hoewel het merk in het verleden met Mercedes-Benz samenwerkte, is de McLaren Group heden ten dage nog steeds onafhankelijk.


Porsche

Foto: Porsche 911 GT3 RS/Hollis Johnson/Business Insider.

Porsche, misschien wel het meest bekend om het iconische 911 model, maakt sinds 1948 auto’s. Het merk is het geesteskind van Ferdinand Porsche. Vandaag de dag is Porsche onderdeel van de Volkswagen Groep, net als Bugatti, Bentley en Lamborghini.


Rolls-Royce

Foto: Rolls-Royce Phantom/Hollis Johnson

Henry Royce bouwde zijn eerste auto in 1904 en ging in 1906 samenwerken met Charles Rolls: daarmee werd Rolls-Royce geboren.

In 1998 werd Rolls-Royce gekocht door Volkswagen, dat vergat de rechten voor de naam te bemachtigen. BMW kocht die rechten in hetzelfde jaar en nam de productie over in 2003.


LEES OOK: Porsche zet vol in op de volledig elektrische Taycan – zo kun je die vergelijken met eerdere iconische supercars van Porsche