Inflatie of niet, rond Sinterklaas en Kerstmis weten we de weg naar de (online) winkel goed te vinden. Cadeaus voor de familie, lekkernijen voor de kerstdiners: we zijn bereid net een stap extra te zetten om de feestdagen extra kleur te geven.

Voor sommige bedrijven en winkels zijn deze dagen essentieel. Sterker nog, in bepaalde sectoren wordt meer dan een vijfde van de jaaromzet gegenereerd in november en december, zo blijkt uit een rapport van ABN AMRO over de Nederlandse detailhandel.

Met Kerst en Oud en Nieuw gaan we net een stapje verder wat betreft eten en drinken en serveren we gasten soms spectaculaire maaltijden, aldus analisten van de bank.

Welke sectoren het meest profiteren van de koopwoede in de laatste maanden van het jaar valt wel een beetje te raden. Bedrijven die consumentenelektronica zoals telefoons of computers verkopen, halen gemiddeld 20,4 procent van de omzet in november en december.

Volgens ABN AMRO halen ook postorderbedrijven en webwinkels 20,4 procent van hun omzet in deze tijd van het jaar.

De derde sector die meer dan een vijfde van de jaaromzet behaalt rondom de feestdagen is die van de voedingsspeciaalzaken (20,2 procent).

Een wellicht meer opvallende sector die het zeer goed doet rond de feestdagen is die van de meubels en woninginrichting, die in november en december bijna 18 procent van jaaromzet binnenhaalt.

Consumenten kiezen kennelijk vaak voor grotere aankopen aan het eind van het jaar, wellicht een gevolg van uitgekeerde eindejaarsbonussen. De vraag is echter hoe dat in 2022 uitpakt. Uit diverse peilingen blijkt dat de hoge inflatie juist zorgt voor terughoudendheid bij het doen van grote aankopen.

LEES OOK: Maaltijdboxen zijn het afgelopen jaar fors duurder geworden, maar stegen minder hard in prijs dan producten in de supermarkt