• Facebook en Ray-Ban werken samen aan een slimme bril met de iconische Ray-Ban-vormgeving.
  • De bril is volgens Facebook-CEO Mark Zuckerberg een eerste stap richting een zogeheten ‘metaverse’.
  • Slimme brillen zijn vooralsnog niet populair bij het grote publiek. Eerdere modellen van andere fabrikanten sloegen niet aan.

Tijdens de toelichting op Facebooks kwartaalresultaten eerder deze week ging CEO Mark Zuckerberg in op een nieuw hardwareproduct. Volgens de topman werkt Facebook samen met zonnebrillenmaker Ray-Ban aan een soort slimme bril. Die moet eruitzien als een typische Ray-Ban-bril

Een bril met Facebook ingebouwd: wie zit daarop te wachten? Met het sociale netwerk op je neus rondlopen zodat het nog beter weet wat je doet en je vervolgens nog harder kan bombarderen met relevante advertenties, klinkt niet erg aantrekkelijk. En dan zou je de bril nog moeten kopen ook.

Afgaande op Zuckerbergs commentaar is dit precies wat je van de bril kan verwachten. Hij ziet het namelijk als een opstapje naar een volledig virtuele wereld, iets wat het bedrijf aanbiedt met de vr-bril Oculus Quest 2.

Zuckerberg denkt dat de bril de eerste stappen richting een zogeheten ‘metaverse’ zijn. “Het is een virtuele omgeving, een soort internet in levende lijve, waar jij je in bevindt in plaats van een internet waar je naar kijkt via je mobiel”, zegt Zuckerberg daarover.

Een zonnebril zoals alle anderen

Je zou denken dat je met de bril op je neus een soort van extra internetlaag over de werkelijkheid krijgt. Maar dat is niet het geval. Waarom niet? Omdat de Facebookbril helemaal niets kan projecteren. Niet op de glazen, niet op je oogbol en de bril heeft ook geen extra schermpje om je iets te laten zien. In dat opzicht is het dus simpelweg een zonnebril als alle anderen.

Wat kan Ray-Ban-bril dan wel? Dat weten we helaas nog niet. Zuckerberg ging niet in op details.

Kijkend naar brillen van bijvoorbeeld Snap en Amazon, dan is het waarschijnlijk dat de Facebookbril een extra manier van interactie met het sociale netwerk gaat bieden. Denk aan livestreamen vanaf je bril of foto’s met commentaar direct op je tijdlijn plaatsen.

Historisch gezien zijn dit soort brillen niet erg succesvol. Google probeerde het ooit met Glass, maar trok de stekker er gedeeltelijk uit. Het bedrijf biedt de brillen nu alleen aan aan zakelijke gebruikers.

Snap heeft drie versies van de Spectacles-brillen op de markt gebracht en gelooft dat de technologie de toekomst is. Toch verkoopt elk model slecht. De volgende versie van Spectacles maakt gebruik van augmented reality en is helemaal niet te koop.

Amazon heeft Echo Frames en die is over het algemeen niet goed ontvangen. Is een slimme bril dus echt de toekomst? We zullen het zien.

LEES OOK: Dit nieuwe Nederlandse social mediaplatform werkt zonder advertenties, trackers en algoritmes: ‘Bij ons betalen gebruikers niet met hun data’