Facebook heeft last een een stroom van prominente adverteerders die zich terugtrekken.

Onder meer Coca-Cola, Ben & Jerry’s en Starbucks hebben aangegeven in ieder geval voor enkele weken geen geld meer uit te geven op Facebook.

Bedrijven willen dat Facebook harder optreedt tegen racisme.

De koersdaling van het aandeel Facebook heeft topman Mark Zuckerberg zo’n $7 miljard aan vermogen gekost.

Facebook zag zijn aandelenkoers vrijdag met maar liefst 8 procent omlaag tuimelen. Daarmee verdampte naar schatting zo’n 7 miljard dollar van het vermogen van topman en mede-oprichter Mark Zuckerberg. 

De sociale media-gigant staat onder enorme druk nu grote bedrijven zoals Coca-Cola, Ben & Jerry’s, Starbucks en vele anderen minder adverteren bij Facebook, omdat het platform relatief weinig doet tegen hatelijke en racistische uitingen van gebruikers. 

De boycot en de koersdaling raken Facebook en Zuckerberg stevig. Maar Zuckerberg hoeft zelf nog allerminst op een houtje te bijten. Volgens de Miljardairsindex van persbureau Bloomberg bedraagt het vermogen van Zuckerberg nog altijd z’n 82 miljard dollar.

Lees ook op Business Insider

Adverteerders boycotten Facebook

Coca-Cola sloot zich eind vorige week aan bij de boycot. CEO James Quincey kondigde aan dat zijn bedrijf dertig dagen lang de rem zet op adverteren bij Facebook.

“Voor racisme is geen plek op de wereld, net zomin als er een plek is voor racisme op sociale media”, schreef Quincey op de site van Coca-Cola. “Coca-Cola Company pauzeert wereldwijd het plaatsen van advertenties op alle sociale media voor minstens dertig dagen. In deze periode zullen we ons advertentiebeleid evalueren en kijken in hoeverre herziening daarvan noodzakelijk is. We verwachten tegelijkertijd meer transparantie en verantwoordelijkheid van onze sociale media-partners.”

george floyd poster

Foto: Een vrouw in Bordeaux houdt een bord omhoog met daarop de afbeelding van George Floyd met de tekst “I can’t breathe”. Bron: Nicolas Tucat/AFP via Getty Images

Op 19 juni werd de campagne #StopHateforProfit gelanceerd in de nasleep van de dood van de zwarte Amerikaan George Floyd. Die overleed als gevolg van hardhandig optreden door de politie.

Actievoerders richten zich expliciet op Facebook, nadat het sociale platform weigerde om een post van president Donald Trump te verwijderen waarin deze dreigde met geweld tegen demonstranten.

Trump schreef: “Als het plunderen begint, begint ook het schieten.” Ook omschreef de Amerikaanse president de demonstranten als “tuig.”

Facebook Trump post looting shooting

Foto: Facebook weigerde een post van president Trump te verwijderen, waarin hij aankondigde dat er op demonstranten geschoten zou worden. Bron: Shona Ghosh/Business Insider

De campagne #StopHateforProfit roept grote adverteerders op hun advertentie-uitgaven op Facebook te heroverwegen totdat het bedrijf beter toeziet op wat er op het platform wordt geplaatst.

Grote ondernemingen waaronder Unilever, Hershey Co, North Face, Verizon en vele andere gaven afgelopen week gehoor aan deze oproep en pauzeerden of staakten hun advertenties. De campagne lijkt dus goed aan te slaan.

Afgelopen vrijdag kondigde Zuckerberg aan dat het bedrijf  nieuwswaardige’ posts van politici die met haatzaaien de regels overtreden, van een label voorziet. Een opmerkelijke zet. Tot op heden weigerde Facebook categorisch om retoriek van politici te modereren. 

Facebook dankt vrijwel al zijn inkomsten aan advertenties. In het eerste kwartaal van dit jaar leverde dat een omzet van ruim 17 miljard dollar op.

LEES OOK: IJsmerk Ben & Jerry’s adverteert niet meer op Facebook: socialemediagigant doet te weinig tegen racisme en hatelijke posts