Facebook is een prima manier om op de hoogte te blijven van wat vrienden en familie uitspoken. Maar op de achtergrond kijken bedrijven mee, soms zonder dat jij het doorhebt.

Inloggen met Facebook is bij steeds meer websites en apps een optie. In plaats van het aanmaken van een nieuw profiel koppel je je Facebookaccount aan de site of app die je wilt gebruiken. Simpel en snel.

Veel mensen vergeten na verloop van tijd dat ze een ander bedrijf toestemming hebben gegeven om bepaalde informatie te gebruiken. Nee, die bedrijven kunnen niet zien wat jouw naam en telefoonnummer is of wat je gisteravond hebt gegeten. Facebook anonimiseert die gegevens en gebruikt ze vervolgens om gericht te kunnen adverteren.

Wil je liever niet dat bedrijven toegang hebben tot die info om jou te targeten? Dan kun je dat aangeven in de instellingen. Hier een stappenplan om je privacy beter te bewaken op Facebook.


1. Klik op het pijltje rechtsboven, naast het vraagteken.

Bron: Business Insider/Herwin Thole

2. Ga naar ‘Instellingen’.

Bron: Business Insider/Herwin Thole

3. Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Advertenties’.

Lees ook op Business Insider

Bron: Business Insider/Herwin Thole

4. Nu kom je in het overzicht waar je kunt aangeven of Facebook jouw gegevens mag gebruiken voor reclame-uitingen.

Bron: Business Insider/Herwin Thole

5. Bij ‘Je interesses’ kun je zien in welke onderwerpen Facebook denkt dat jij geïnteresseerd bent. En daar zitten ongetwijfeld gekke dingen tussen. Ga je met de muis over een afbeelding, dan verschijnt er een kruisje. Zo kun je bepaalde interesses verwijderen uit het advertentieprofiel dat Facebook van jou heeft.

Bron: Business Insider/Herwin Thole

6. Onder het kopje ‘Adverteerders met wie je interactie hebt gehad’ staat welke reclame-uitingen van bedrijven je tegen bent gekomen op Facebook, “omdat je op de klantenlijst van de adverteerders staat”. Ook hier kun je via het kruisje bedrijven verwijderen.

Bron: Business Insider/Herwin Thole

7. Bij ‘Jouw informatie’ kun je aangeven op welke persoonlijke informatie bedrijven jouw mogen targeten, zoals je relatiestatus, je werkgever, functietitel en opleiding. Dit kun je uitzetten door op het blauwe schuifje te klikken.

Bron: Business Insider/Herwin Thole

8. Facebook kan ook jouw surfgedrag volgen en zo advertenties tonen op basis van de websites die je bezoekt. Jouw ‘online interesses’, noemt het bedrijf dat. Dit kun je uitzetten bij ‘Advertentie-instellingen’. Hier kun je ook instellen dat jouw gegevens niet gebruikt worden om reclames op andere websites van het Facebook-advertentienetwerk te personaliseren.

Bron: Business Insider/Herwin Thole

9. Zie je in de nieuwsfeed weleens berichten dat een vriend of vriendin een bepaald bedrijf leuk vindt? Dat kun je hier uitzetten.

Bron: Business Insider/Herwin Thole

10. Ook kun je bepaalde advertenties tijdelijk of permanent verbergen, zoals over alcohol, opvoeding of huisdieren.

Bron: Business Insider/Herwin Thole

11. Als je nog een keer naar instellingen gaat en dan in het linkermenu klikt op ‘Apps’, dan zie je welke apps je toegang hebt gegeven tot jouw Facebook-gegevens.

Bron: Business Insider/Herwin Thole

12. Als je dit een tijdje niet hebt bekeken, kun je voor verrassingen komen te staan. Ik heb blijkbaar 47 sites en apps toestemming gegeven.

Bron: Business Insider/Herwin Thole

13. Je kunt per applicatie zien tot welke gegevens ze toegang hebben. Ga daarvoor met je muis op een app in het overzicht staan en klik op het potloodje. Wil je de toegang van een site of app meteen intrekken, klik dan op het kruisje.

Bron: Business Insider/Herwin Thole

14. Sommige apps of sites mogen best veel zien. Zo mag Skype zien welke berichten ik op mijn Facebook-tijdlijn plaats. Waarom eigenlijk?

Bron: Business Insider/Herwin Thole

15. Als je niet wilt dat Facebook advertenties personaliseert en jouw gegevens deelt met derden, scrol dan iets naar onderen tot het kopje ‘Apps, websites en plug-ins’. Klik op bewerken.

Bron: Business Insider/Herwin Thole

16. Je kunt nu Platform uitschakelen. Dit betekent echter ook dat je je niet meer via Facebook aan kunt melden bij websites en apps.

Bron: Business Insider/Herwin Thole

LEES OOK: Na 10 jaar ben ik gestopt met Facebook en Twitter – dit is de reden