De fabrikant van elektrische bussen Ebusco was bij het beursdebuut in Amsterdam ongeveer 1,4 miljard euro waard.

Vrijdag haalde het bedrijf uit Deurne via de beursgang 300 miljoen euro op voor groeifinanciering.

De toekomstplannen zijn ook sterk gericht op het verkopen van laadinfrastructuur voor voertuigen en opslagcapaciteit voor stroom.

De fabrikant van elektrische bussen en laadsystemen Ebusco is na zijn beursgang in Amsterdam gewild bij beleggers. Het aandeel steeg vrijdagmiddag ruim 3 procent, waarmee de onderneming uit Deurne bijna 1,4 miljard euro waard is.

Volgens topman Peter Bijvelds laat de interesse zien dat beleggers in de groene strategie van het bedrijf geloven. De stap naar de beurs leverde Ebusco geld op om verder te groeien, ook internationaal, en moet de naamsbekendheid vergroten.

Het bedrijf krijgt met de beursgang de vooraf gehoopte 300 miljoen euro binnen. Ebusco stelt bijna een kwart van het bedrijf beschikbaar voor beleggers op de Amsterdamse beurs. Het geld is vooral bedoeld voor het laten groeien van de productie. Hoewel het geen onderdeel is van de huidige groeistrategie, is er in de toekomst “zeker kans op het overnemen van meer bedrijven”, aldus oprichter Bijvelds.

Hoewel China pionier is op het gebied van elektrische bussen, is het Bijvelds’ streven om wat betreft techniek “de beste elektrische bus van de wereld te bouwen”. En niet alleen technisch de beste, “maar ook in kosten-technisch opzicht”, voegt Bijvelds toe.

Ebusco wil zich ook richten op laadinfrastructuur en opslag stroom

Hoewel op dit moment de verkoop van elektrische bussen nog voor het grootste deel van de omzet zorgt, zijn de toekomstplannen ook sterk gericht op het verkopen van laadinfrastructuur voor voertuigen en opslagcapaciteit voor stroom. Bijvoorbeeld een grote batterij die gedurende de dag wordt opgeladen en de stroomnetten kan ontzien op het moment dat bijvoorbeeld ’s nachts de bussen aan de oplader gaan.

Ook wil de Brabantse onderneming batterijen voor binnenvaartschepen verkopen. “Volgend jaar leveren we de eerste mobiele batterijen die zo groot zijn als een container aan vrachtschepen”, zegt Bijvelds.

De bussen van Ebusco rijden al in verschillende steden zoals Amsterdam, Frankfurt en München. In totaal gaat het om 346 bussen in zeven Europese landen. De nieuwste bus van het bedrijf kan met een volle accu zo’n 575 kilometer rijden en gaat naar verwachting zo’n 25 jaar mee. Bij Ebusco werken ruim tweehonderd mensen.

LEES OOK: Elektrische auto’s worden goedkoper in onderhoud naarmate ze ouder worden, maar dat is niet omdat ze minder gebreken krijgen