Het is een cliché in actiefilms: een tikkende tijdbom, die de held alleen onklaar kan maken met de juiste code of door precies de juiste draadjes door te knippen. In een bescheiden werkplaats, in een bedrijfsverzamelgebouw voor innovatieve starters in Vlissingen, werkt Alexander Samson aan zulke bommen.

Met zijn bedrijf Samson Electronics Service maakt hij wel meer elektronische spellen en mechanismen voor escaperooms. “Ik maak alles wat met elektriciteit te maken heeft voor escaperooms, zoals sensoren die deuren openen.” Alles op maat, maar de bommen verkoopt hij het meest.

Het tijdbomspel dat hij de merknaam GM7 heeft gegeven bestaat uit een fel-oranje industriële koffer, vol spannende elektronische componenten en natuurlijk iets dat eruitziet als echte explosieven. Spelers moeten de bom op tijd onklaar maken. Lukt dat niet, dan is het spel voorbij.

Maatwerk

Een nepbom laten maken kost tussen de 800 en duizend euro. De bommen die Samson maakt werken grotendeels hetzelfde, maar ze zien er niet allemaal hetzelfde uit. Het is immers maatwerk. “Sommige klanten willen wel meerdere dezelfde bommen, zodat ze ze in verschillende rooms kunnen gebruiken of ze gemakkelijk kunnen verwisselen mocht er iets mee zijn. Maar voor de meeste klanten probeer ik elke bom er een beetje anders uit te laten zien.”

Alexander Samson (28) komt uit de ICT-hoek: hij leerde voor systeembeheerder op het ROC. “Elektrotechiek heb ik mezelf aangeleerd, door trial-and-error en met hulp van websites als circuitsonline.net en Tweakers.net. Ik had op mijn tiende al een soldeerbout. Als je mijn moeder mag geloven, sloot ik mijn eerste lampje aan op een batterij toen ik vier was.”

Begonnen als hobby

De nepbommen zijn begonnen als hobby. “Ik ging een keer paintballen in België. Daar hadden ze een spel met een tijdbom, maar dat was gewoon een dichtgetapete kartonnen doos. En ze hielden zelf met een stopwatch de tijd bij!”

Dat moet beter kunnen dacht Samson. Hij maakte een eigen versie: een kunststof kast met RFID-kaarten waarmee spelers een bepaalde code kunnen invoeren. Een foto van het resultaat zette hij op zijn site, en dat viel op. Een lasergamebedrijf in Emmen belde met een order voor een grote bom met vier timers.

De eerste tijdbom die Samson maakte.

Er zitten natuurlijk geen echte explosieven in de bomkoffers. Iets dat er dreigend uitziet, blijkt gewoon haargel te zijn. Samson koopt grote potten gele en witte gel en mixt er met een gewone keukenmixer voedselkleurstof doorheen. Een lampje erin dat langzaam aan en uit gaat geeft de potten een angstwekkende gloed.

Realistische bommen

Een andere variant lijkt het explosief C4 te bevatten, maar dat maakt Samson gewoon van een blok klei. Een echte bom zal er nooit zo uitzien. “Een terrorist zal nooit moeite doen om het er zo mooi en spannend uit te laten zien. Maar toch zijn mensen daar bang voor.”

Om die reden is hij heel voorzichtig. “Ik moet erop letten dat ik geen producten maak waar misbruik van gemaakt zou kunnen worden, door criminelen of mensen die een grap willen uithalen. Ik doe altijd onderzoek om te achterhalen aan wie ik verkoop. Ik verkoop ook alleen aan zakelijke klanten.”

Mensen zien het verschil niet tussen echte en fake bommen en dus moet je ze niet meenemen naar overheidsgebouwen, vliegvelden en stations, waarschuwt hij op zijn website. Hij krijgt ook vaak de vraag 'kun je het wel versturen?'. Voor de zekerheid zet hij overal 'inert' op, ook op de blokken klei die op C4 moeten lijken. “Op die verpakking staat nu 'simulated bomb'. Daar staat normaal 'high explosive' of zo.”

Escaperooms een hype?

De afgelopen twee jaar maakte Samson 25 bommen. De vraag is natuurlijk of escaperooms een blijvende markt zullen blijken of dat het toch niet meer is dan een hype. “Escaperooms zullen nog wel twee jaar doorgroeien. Dan komt er een soort plateaufase waarin bestaande rooms zich zullen willen vernieuwen", denkt Samson.

Hij merkt dat de puzzelkamers die er nu zijn al aan het verbouwen zijn. Daar zit nieuwe handel in. "Eerst hadden ze geen bom, nu willen ze dan misschien wel. Daar kan ik continuïteit uit halen, misschien wat onderhoudsklussen en bedrijven die hun rooms willen uitbouwen."

Ondertussen kijkt Samson ook al naar andere producten. “Ik ben bezig met een systeem om escaperooms te monitoren en te bestuderen via de webbrowser. De beheerder kan dan via het intranet inloggen en zien welke puzzels al opgelost zijn. Met wat sensoren en twee monitoren kun je dan volgen wat er binnen gebeurt.”

Maar voorlopig heeft hij het als professioneel bommenmaker goed naar zijn zin. “Ik doe echt iets wat ik leuk vind.”

LEES OOK: Escaperooms zijn zo populair, dat er een hele bouwbranche omheen ontstaat