Luister hieronder naar de audioversie van dit artikel


0:00
2:48

Veel energieleveranciers verhogen de variabele tarieven voor bestaande klanten per 1 oktober aanstaande. Maar daarbij is wel van belang wanneer klanten daarvan op de hoogte zijn gesteld. Eneco, Essent en Greenchoice deden dat pas deze week en dat is te laat volgens markttoezichthouder ACM, zo meldt RTL Nieuws vrijdag.

Een woordvoerder van de ACM laat tegenover RTL Nieuws weten dat een wijziging in het contract zoals een tariefsverhoging dertig dagen van tevoren moet worden gemeld.

Voor de energiebedrijven die tariefverhogingen per 1 oktober pas zeer recent bekend hebben gemaakt, geldt dat klanten bezwaar kunnen aantekenen. Dat kan onder meer via een klachtenbrief op Consuwijzer, een site van de ACM. Hiermee kun je afdwingen dat het nieuwe tarief dertig dagen na de aankondiging ingaat. In het geval van Essent, Eneco en Greenchoice zou dat dan zo’n drie weken na 1 oktober zijn.

Verhoging energietarieven per 1 oktober voor bestaande klanten

Energieleverancier Vattenfall lijkt net goed te zitten, want die meldde de tariefverhoging per 1 oktober op zijn website via een mededeling op 29 augustus.

De meeste energieleveranciers wijzigen de tarieven van variabele contracten doorgaans twee keer per jaar. Maar sinds begin dit jaar beroepen ze zich regelmatig op onvoorziene marktomstandigheden en wordt de reguliere frequentie van tariefswijzigingen regelmatig aangepast. 

“Per 1 oktober verhogen wij onze tarieven voor 1 miljoen klanten met een variabel contract, dit hebben wij nog niet eerder hoeven doen", gaf een woordvoerder van Essent eerder deze week aan tegenover Business Insider. Bij Essent en dochterbedrijf Energiedirect is niet uitgesloten dat het tarief nogmaals wijzigt. “Hoe de energieprijzen de komende winter ontwikkelen is lastig te voorspellen."

Energieleverancier Greenchoice beroept zich in een reactie de uitlatingen van markttoezichthouder ACM op de branchevoorwaarden. Daarin wordt volgens een woordvoerder gesproken over een "redelijke termijn". De zegsvrouw laat tegenover persbureau ANP weten dat branchegenoten daarvoor vaak veertien kalenderdagen hanteren. Greenchoice zelf hanteert tien werkdagen.

Eneco geeft tegenover ANP aan tariefwijzigingen uiterlijk tien dagen van tevoren aan te kondigen bij klanten. Volgens een woordvoerder werkt Eneco al jaren zo en is hun termijn dus "niet iets nieuws". Het bedrijf zegt "nota te nemen" van de berichtgeving.

Business Insider peilde bij vijf grotere leveranciers wat de frequentie is waarmee ze tarieven aanpassen in 2022. Daaruit blijkt dat in veel gevallen de tarieven voor gas en stroom elke drie maanden worden aangepast.

LEES OOK: Energieleveranciers verrassen klanten met onverwachte verhoging variabele tarieven: zo vaak passen 5 grote aanbieders prijzen voor gas en stroom aan