• In China worden de rijen voor klinieken steeds langer, nu meer Chinezen een ‘elfenoor-behandeling’ willen, schrijft de South China Morning Post.
  • Veel mensen geloven dat hun gezicht met langere en smallere oren dunner lijkt.
  • China’s plastische chirurgen draaien overuren. In 2017 werd China de op een na grootste markt voor plastische chirurgie.

In China staan lange rijen voor klinieken die zich specialiseren in plastische chirurgie, nu steeds meer Chinezen een ‘elfenoor-behandeling’ willen, schrijft de South China Morning Post.

Veel mensen geloven dat het kunstmatig verlengen van de oren het gezicht jonger en dunner doet lijken. De behandeling is populair onder zowel mannen als vrouwen en wordt meestal op twee manieren uitgevoerd: ofwel door het transplanteren van kraakbeen van elders uit het lichaam achter het oor, of door het oor te injecteren met hyaluronzuur.

Twee chirurgen lieten zich tegen de South China Morning Post ontvallen dat het een rage is en dat die ook wel weer snel voorbij zal zijn.

“Ik durf te stellen dat wanneer deze ‘elfoorgekte’ voorbij is, een heel leger mensen zich meldt om de ingreep ongedaan te maken en om hun originele oren weer terug te krijgen”, zegt dokter Yu Wenlin van een medisch-cosmetische kliniek in de stad Guangzhou.

De markt voor plastische chirurgie is booming in China, zo blijkt uit een afgelopen jaar verschenen rapport van Daxue Consulting, een in Shanghai gevestigd marktonderzoeksbureau.

Volgens het rapport werd China in 2017 de op een na grootste markt voor plastische chirurgie in de wereld. Weliswaar kleiner dan de VS, maar groter dan Brazilië.

In 2017 registreerde China meer dan 15 miljoen ingrepen voor plastische chirurgie; in 2018 steeg dat aantal tot meer dan 20 miljoen. En dat zijn dan uitsluitend de officiële en legale ingrepen door erkende plastisch chirurgen.

Dat plastische chirurgie zo populair is in China, en ook in de rest van Zuidoost-Azië, komt onder meer door de invloed van de westerse cultuur en beroemdheden.

Volgens Daxue Consulting is een van de drie meest voorkomende ingrepen in China de dubbele ooglidcorrectie, waarbij een plooi of vouw in het bovenste ooglid wordt gemaakt om de vorm van het oog van een westerling na te bootsen.

Ook internationale beroemdheden spelen een rol. Zo heeft de Zuid-Koreaanse K-pop bijvoorbeeld grote invloed op het salonfähig worden van plastische chirurgie.

Carrièredruk is eveneens een factor. In landen als China en Zuid-Korea moeten sollicitanten vaak een foto bijsluiten bij hun sollicitatiebrief. Daardoor voelen velen de druk om er perfect uit te zien en wenden ze zich tot plastische chirurgie om er beter uit te zien.

LEES OOK: Chinese techbedrijven gebruiken software om te controleren of personeel wel 12 uur per dag werkt