Niet alleen benzine en diesel worden duurder aan de pomp, ook de elektrische rijder moet geloven aan de inflatie. Al zijn de hogere stroomkosten nog niet doorgevoerd bij de openbare laadpaal.

Volgens de Consumentenbond is het dan ook niet langer meer vanzelfsprekend dat laden aan een openbare laadpaal duurder is dan thuis. De stijgende energieprijzen die thuis wellicht al doorgevoerd zijn, zijn dat nog niet bij de laadpalen. Door het grote verschil kan het dus zomaar zijn dat laden aan een laadpaal goedkoper kan uitvallen dan thuis.

Maar bij de laadpaal loopt de EV-rijder weer tegen een ander probleem aan: hij weet vaak van tevoren niet wat hij moet betalen per geladen kWh. Dit komt doordat leveranciers informatie niet of onduidelijk delen, hoewel dit sinds 1 januari wel verplicht is.

De bond deed een steekproef bij 10 aanbieders en kwam erachter dat de informatie erg lastig te vinden is. Bij Eneco en Greenchoice kunnen gebruikers geen app raadplegen, maar moeten ze op de website op zoek naar informatie, waarbij Eneco de geldende tarieven niet eens toont. De aanbieders die wel een app hebben, geven in veel gevallen niet per paal aan welke tarieven er gelden. Bij enkele palen ontbreekt zelfs alle informatie.

En het wordt nog onduidelijker, want de prijzen per paal kunnen verschillen afhankelijk van het contract dat de EV-rijder heeft afgesloten. Zo kan iemand met een Engie-contract bij een laadpaal 24 cent per kWh betalen, terwijl iemand met een Vattenfall-pas bij diezelfde paal 40 cent per kWh kwijt is.

Goedkoop kunnen laden is voor veel EV-eigenaren dé reden dat ze elektrisch rijden. Maar nu de regering de bijtelling op stekkerauto's opschroeft, begint een klein deel van de leaserijders de overstap naar een benzine- of dieselauto serieus te overwegen. Dat kan immers goedkoper zijn.

LEES OOK: 1 op de 5 leaserijders denkt aan overstappen van elektrisch naar benzine door stijgende bijtelling voor elektrische auto’s