Elektrisch rijden is voor een grote groep Nederlanders nog altijd ver weg. De hoge aanschafprijs vormt nog altijd het belangrijkste struikelblok.

Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB.

Het totale aantal volledig elektrische auto’s op de Nederlandse wegen steeg van ruim 145.000 in 2020 naar 216.000 in 2021. Dit is vooral te danken aan de aanschafsubsidie voor zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s.

Op weg naar zero-emissie in 2050 wil de overheid dat in 2030 alle nieuw verkochte personenauto’s elektrisch aangedreven zijn. Om heel Nederland mee te krijgen is het van groot belang dat de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s behouden blijft, concludeert de ANWB. Ze vindt dat deze moet worden verruimd.

Het aanbod van betaalbare nieuwe modellen toegenomen en de actieradius zijn de afgelopen jaren sterk verbeterd. De totale gebruikskosten van een gemiddelde elektrische auto zijn inmiddels lager dan die van een gemiddelde benzineauto. Daarmee is een belangrijk omslagpunt bereikt.

Vooral mensen met een eigen oprit of parkeerplek (41 procent) vinden elektrisch rijden een interessante optie. Zij hebben minder last van een beperkte openbare laadinfrastructuur en kunnen thuis goedkoper laden.

Hebben ze ook nog eigen zonnepanelen, dan wordt de overstap naar een elektrische auto nog aantrekkelijker omdat zij dan met eigen stroom kunnen opladen.

De belangrijkste redenen om een elektrisch auto te kopen:

  • Voor het milieu (51%)
  • Nooit meer tanken (32%)
  • Voordelig in gebruik (32%)
  • Goede rijeigenschappen (24%)
  • Voorbereid op de toekomst (23%)
  • Rijden op eigen energie (23%)

Van de 8,8 miljoen auto’s die in ons land rondrijden, zijn er slechts 216.000 volledig elektrisch. Zo'n 62 procent van de particulieren vindt het aanbod op de tweedehandsmarkt nu echter te beperkt.

Veel occasionrijders wachten op de voertuigen die nu nieuw worden aangekocht en vanaf 2025 beschikbaar komen als betaalbare occasion.

De belangrijkste redenen om geen elektrisch auto te kopen:

  • Te duur om aan te schaffen (51%)
  • Huidige auto is nog niet aan vervanging toe (31%)
  • Actieradius onvoldoende (29%)
  • Te weinig openbare laadpalen (27%)
  • Kwaliteit / levensduur van de accu (26%)
  • Geen mogelijkheid om op te laden (21%)

Alleen met voldoende instroom van betaalbare elektrische auto’s kan over 3 à 4 jaar een volwassen tweedehandsmarkt ontstaan, aldus de ANWB. De ledenclub van automobilisten vindt dat elektrisch rijden ook in de toekomst fiscale voordelen moet hebben en benadrukt het belang om de laadinfrastructuur verder uit te breiden.

LEES OOK: Nederland doet mee aan pact om alle nieuwe bussen en trucks vanaf 2040 op schone energie te laten rijden