De overheid kan in de komende jaren honderden miljoenen aan belasting mislopen, als elektrisch rijden populairder wordt.

Leaserijders van elektrische auto’s hebben een veel lagere fiscale bijtelling dan  benzine- of dieselrijders. Bezitters van elektrische auto’s betalen geen accijns op de brandstof, geen motorrijtuigenbelasting en geen aanschafbelasting (bpm).

De Volkskrant liet berekenen hoeveel de belastingvoordelen voor elektrisch rijden de Staat kunnen gaan kosten. Tot 2021 kunnen de gemiste belastingopbrengsten zomaar oplopen tot 600 miljoen euro, becijferde consultancybureau Roland Berger. Jammer voor de Staat, fijn voor de elektrische rijders.

Maar hoe voordelig is elektrisch rijden eigenlijk als je het vergelijkt met diesel of benzine?

Business Insider keek naar drie auto’s in hetzelfde prijssegment met de autokostentool van de ANWB: een Tesla met een elektrische motor, een Mercedes met een benzinemotor en een BMW met dieselmotor.

Hoewel het gros van de elektrische auto's door zakelijke leaserijders wordt bestuurd, gaan onderstaande berekeningen uit van aankoop als particulier. Met de ANWB-autokostentool kun je dan zien wat de maandelijkse kosten van het autobezit zijn, inclusief zaken als afschrijving en verzekering. Interessant in dit geval zijn vooral de brandstofkosten.

De verschillen in de kosten van het autobezit lopen in de honderden euro's. Maar het zijn lang niet uitsluitend de fiscale componenten die tot grote verschillen leiden.

Met de drie luxere modellen hieronder gaat we uit van auto's met een waarde van ongeveer 80.000 euro. De koper kocht de luxe bolide begin dit jaar en wil vijf jaar lang 20.000 kilometer per jaar rijden.

Hoe verhouden de geschatte kosten van het autobezit zich voor drie auto's en hoe zit het specifiek met de brandstofkosten?


Elektrisch: Tesla Model S 75 in de basisuitvoering (235 kW vermogen), met automaat - 1.168 euro per maand

Stel je kocht in januari deze Tesla voor 80.800 euro. De autokostentool van de ANWB berekent dat deze Tesla je per maand 1.168 euro kost aan vaste en variabele kosten.

De vaste kosten belopen 747 euro per maand en de variabele autokosten 421 euro.

De variabele brandstofkosten, waar je voordeel hebt van het ontbreken van accijns, zijn maar 8,3 cent per kilometer. Ofwel voor 1.000 kilometer ben je 83 euro kwijt.


Benzine: Mercedes CLS Shooting Brake 400 (245 kW vermogen), 9G-TRONIC met automaat - 1.493 euro per maand

Mercedes-Benz-CLS-400-Shooting-Brake-bron-Daimler

Foto: Mercedes-Benz CLS 400 Shooting Brake. Bron: Daimler

Stel je kocht in januari deze Mercedes voor 82.296 euro. De autokostentool van de ANWB gaat ervan uit dat deze Mercedes je per maand 1.493 euro kost aan vaste en variabele kosten.

De vaste kosten belopen 924 euro per maand en de variabele autokosten 569 euro.

De variabele brandstofkosten schat de ANWB op 14,4 cent per kilometer. Ofwel: na 1.000 kilometer ben je naar schatting 144 euro kwijt. Dat is dus 61 euro meer dan de Tesla.


Diesel: BMW 6-serie GT 630D (195 kW vermogen), met automaat - 1.665 euro per maand

BMW 6 Gran Turismo. Bron: www.bmw.nl

Stel je kocht in januari deze BMW voor 82.613 euro. De autokostentool van de ANWB gaat ervan uit dat deze BMW je per maand 1.665 euro kost aan vaste en variabele kosten.

De vaste kosten belopen 1.263 euro en de variabele autokosten 402 euro.

De variabele brandstofkosten, schat de ANWB op 9,5 cent per kilometer. Dat is maar een cent meer dan bij de Tesla. Op 1.000 kilometer gaat het om 95 euro.


Zoek de verschillen: elektrisch, benzine en diesel

Wanneer de auto eenmaal is gekocht en de aanschafbelasting (BPM) is afgerekend, zitten de fiscale verschillen in kosten vooral in brandstofaccijns en motorrijtuigenbelasting.

De brandstofkosten bij een jaarlijks aantal kilometers van 20.000 zijn 1.660 euro bij de Tesla, 1.900 euro bij de BMW en 2.880 euro bij de Mercedes. Vooral het verschil tussen elektrisch en benzine is hier groot: 1.220 euro op jaarbasis.

De motorrijtuigenbelasting is onder meer afhankelijk van het gewicht van de auto, de brandstof en ook de provincie waar je woont. We zijn hier uitgegaan van Zuid-Holland. Voor de Tesla betaal je geen motorrijtuigenbelasting, voor de Mercedes 980 euro op jaarbasis en voor de BMW liefst 2.000 euro.

De fiscale voordelen verklaren niet het hele verschil. Verschillen in kosten van verzekeringen en afschrijving lopen ook uiteen.

Zoals eerder gemeld gaan we met de berekeningen van de ANWB-kostentool uit van particuliere kopers. In de praktijk wordt de Tesla vooral als leaseauto aangeschaft. En juist daar ligt momenteel een voorstel voor versobering van de bijtelling voor privégebruik.

Het kabinet-Rutte III wil vanaf 2019 duurdere elektrische auto's niet meer volledig onder het lage bijtellingstarief van 4 procent van de cataloguswaarde laten vallen. Voor zover de cataloguswaarde boven de 50.000 euro valt, moet voor privégebruik 22 procent van de waarde van de auto bij het jaarinkomen worden opgeteld.

LEES OOK: De trage levering van Tesla’s Model 3 is onhandig voor Nederlandse leaserijders, nu de bijtelling voor dure elektrische leaseauto’s stijgt in 2019