Voor Singapore Airlines is de eer weggelegd om de eerste vlucht met het
toestel uit te voeren. De A380 vertrekt van Singapore naar Sydney in
Australië. Het evenement belooft "een van de spannendste
gebeurtenissen in de geschiedenis van de luchtvaart te worden," aldus
de trotse bestuursvoorzitter Chew Choon Seng van de luchtvaartmaatschappij.

Het enthousiasme is ergens wel begrijpelijk. De A380 is de afgelopen
jaren geplaagd door tegenslagen. Vooral problemen met kabels speelden de
fabrikant van het vliegtuig, het Europese Airbus, parten. Hierdoor is de
ontwikkeling van de A380 liefst twee jaar vertraagd.

Airbus is zelf in financiële nood gekomen wegens de A380. Het schrapt
tienduizend banen om de verliezen te compenseren die het heeft geleden op de
ontwikkeling van het dubbeldekstoestel. Ook wil het concern de kosten
drukken van de nieuwe A350. Airbus ondervindt veel hinder van de lage stand
van de dollar ten opzichte van de euro in de concurrentieslag met de
Amerikaanse branchegenoot Boeing.

Het is in ieder geval niet eenvoudig om aan boord te komen van de eerste
commerciële vlucht. Een dikke portemonnee zal een noodzaak zijn. Singapore
Airlines veilt een flink aantal stoelen aan boord om liefhebbers in staat te
stellen "onderdeel uit te maken van luchtvaarthistorie".

De veiling begint 27 augustus op Ebay. Het is alleen mogelijk een bod
uit te brengen op een enkele reis, dus van Singapore naar Sydney. Voor de
terugreis is een tweede bod noodzakelijk. De opbrengst gaat volgens
Singapore Airlines naar goede doelen.

De A380 is het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Het biedt ruimte aan
maximaal achthonderd reizigers. Veel luchtvaartmaatschappijen willen echter
minder passagiers met het vliegtuig vervoeren. Zo gaan er aan boord van het
toestel van Singapore Airlines 471 mensen. Zo is er ruimte over voor een
luxere business class en een extreem luxe first class.

Veertien luchtvaartmaatschappijen hebben inmiddels orders ingediend
voor 173 A380's. Dat is onvoldoende om de ontwikkeling van de A380
winstgevend te laten zijn. Airbus moet er 420 verkopen om quitte te spelen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl